Diagnoza gotowości szkolnej – Warszawa

Diagnoza gotowości szkolnej to kompleksowy proces, służący weryfikacji opanowania przez dzieci umiejętności potrzebnych do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

Proces ten dotyczy przede wszystkim dzieci w wieku przedszkolnym, uczęszczających do zerówki, zazwyczaj w ostatnim roku przed planowanym rozpoczęciem edukacji szkolnej.

Diagnoza ta pomaga w zidentyfikowaniu obszarów, w których dziecko może potrzebować dodatkowego wsparcia, a także w wyrównywaniu ewentualnych różnic rozwojowych między dziećmi.

Obejmuje ocenę umiejętności, kompetencji oraz gotowości emocjonalnej i społecznej dziecka do podjęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

Diagnoza gotowości szkolnej w SensoSenso

Dla kogo: Diagnoza obejmuje dzieci rozpoczynające edukację w szkole podstawowej

Usługa: Diagnoza gotowości szkolnej

  • Czas trwania: 2 – 4 spotkań
  • Cena: 780 zł

Ważne informacje:

Aby wykluczyć inne problemy rozwojowe, zaleca się wraz z testami gotowości szkolnej przeprowadzić badanie ilorazu inteligencji Stanford – Binet V, jeśli dziecko nigdy nie było badane. Zalecane jest także wykonanie testów funkcji poznawczych. 

Co należy zabrać:

Na pierwsze spotkanie z pedagogiem warto zabrać dokumentację od innych specjalistów, pod których opieką znajduje się dziecko.

Przydatnym źródłem wiedzy jest także opinia od wychowawcy lub nauczycieli oraz pedagoga.

Także niektóre aktualne prace szkolne, mogą stanowić ważną informację o specyficznych trudnościach dziecka.

Przed diagnozą należy wypełnić kwestionariusz otrzymany drogą mailową.

Jak wyglada proces diagnozy gotowości szkolnej w SensoSenso?

Diagnostykę rozpoczynamy wypełnieniem kwestionariusza gotowości szkolnej przez rodziców, który przesyłamy drogą mailową.

Kolejnym etapem są spotkania z samym dzieckiem celem obserwacji pedagogicznej oraz wykonanie testów gotowości szkolnej z zastosowaniem standaryzowanej baterii testowej KOGS – Karty Oceny Gotowości Szkolnej.

Dlaczego gotowość szkolna jest ważna?

Gotowość szkolna jest kluczowa, ponieważ wpływa na sposób, w jaki dziecko radzi sobie w szkole na samym starcie edukacji. Dzieci, które są dobrze przygotowane do podjęcia nauki, zwykle lepiej adaptują się do środowiska szkolnego, mają lepsze wyniki w nauce i wykazują większą motywację do uczenia się. W przeciwnym razie, dzieci niedojrzałe szkolnie mogą napotkać na trudności, które wpłyną negatywnie na ich postępy w nauce, samopoczucie emocjonalne oraz relacje z rówieśnikami i nauczycielami.

Kiedy należy przeprowadzić diagnozę gotowości szkolnej?

Zaleca się przebadać wszystkie dzieci zbliżające się do wieku szkolnego, szczególnie te, które wykazują ewentualne trudności w przystosowaniu się do wymogów szkolnych lub mają problemy z rozwojem w pewnych obszarach.

Szczególną uwagę należy zwrócić na:

  • Zdolności komunikacyjne i językowe.
  • Gotowość emocjonalną i społeczną do funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
  • Umiejętności przedszkolne, takie jak rysowanie, liczenie, rozpoznawanie liter.
  • Koordynację motoryczną.
  • Zainteresowanie nauką i motywację do poznawania nowych rzeczy.

Terminy przeprowadzania diagnozy gotowości szkolnej:

Diagnoza wiosenna powinna być przeprowadzana pod koniec roku szkolnego (kwiecień), w którym dziecko realizuje roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne. Jej celem jest zgromadzenie materiałów, na podstawie których nauczyciele przygotują diagnozę gotowości szkolnej.

Diagnoza jesienna powinna być przeprowadzana na początku roku szkolnego (wrzesień – październik), w którym dziecko rozpoczyna realizację rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego.

Masz pytanie? Napisz do nas!

Nasi konsultanci są do Twojej dyspozycji i chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania.

Formularz kontaktowy