Zaznacz stronę

Diagnoza dyskalkulii – Warszawa

Diagnoza dyskalkulii pozwala na wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się matematyki, która pozwala na dostosowanie sytuacji egzaminacyjnych oraz codziennej edukacji dziecka do jego potrzeb i możliwości.

  • Cel: Określenie, czy uczeń ma trudności w nauce matematyki wynikające z dyskalkulii oraz ustalenie odpowiedniego planu wsparcia.
  • Dla kogo: Uczniowie, którzy mają trudności w nauce matematyki, które nie są spowodowane innymi czynnikami, takimi jak brak odpowiedniego nauczania, problemy ze wzrokiem czy słuchem czy niski poziom inteligencji.
  • Metoda: Proces diagnozy obejmuje wywiady z rodzicami, obserwację ucznia, testy psychologiczne, testy diagnostyczne dotyczące umiejętności matematycznych, analizę próbek prac oraz inne testy w zależności od indywidualnych potrzeb potrzeb.

Prawidłowa diagnoza jest kluczowa dla opracowania efektywnego planu wsparcia i dostosowań dla ucznia z dyskalkulią.

Diagnoza dyskalkulii w Senso Senso

Cena: 890 zł

Czas trwania: 2-4 spotkań x 50 minut

Dla kogo: Diagnoza obejmuje uczniów od 10. roku życia

Ważne informacje:

Aby wykluczyć inne problemy rozwojowe, zaleca się wraz z testami diagnozującymi dyskalkulię przeprowadzić badanie ilorazu inteligencji Stanford – Binet V, jeśli dziecko nigdy nie było badane.

Zalecane jest także wykonanie testów funkcji poznawczych. 

Co należy zabrać:

Na pierwsze spotkanie z pedagogiem warto zabrać dokumentację od innych specjalistów, pod których opieką znajduje się dziecko oraz świadectwa szkolne z poprzednich lat. Przydatnym źródłem wiedzy jest także opinia od wychowawcy lub nauczycieli szkolnych oraz pedagoga szkolnego.

Także niektóre aktualne prace lub zeszyty szkolne, mogą stanowić ważną informację o specyficznych trudnościach dziecka.

Przed diagnozą należy odbyć konsultacje z pedagogiem.

Konsultacja pedagogiczna

Konsultacje pedagogiczne przed procesem diagnozy służy rozpoznaniu sytuacji pacjenta. 

  • Zebrania informacji na temat trudnosci, potrzeb i mozliwości pacjenta.
  • Zapoznanie sie i analiza pozyskanej dokumentacji
  • Dostosowanie procedury badania przed jego rozpoczęciem,
  • Wyjasnieniu procesu diagnostycznego
  • Omówienie dodatkowych zaleceń jeśli takie są wskazania.

Czas trwania: 50 minut

Cena: 190 zł

Diagnoza dyskalkulii:

Diagnoza dyskalkulii polega na zidentyfikowaniu trudności związanych z rozumieniem i wykonywaniem operacji matematycznych, które nie są spowodowane ogólnymi trudnościami w uczeniu się, brakami w edukacji czy innymi czynnikami zewnętrznymi.

Głównym celem diagnozy dyskalkulii jest:

  • Zdiagnozowanie głównych obszarów trudności
  • Stworzenie indywidualnego planu terapeutycznego
  • Wdrożenie dostosowań edukacyjnych zgodnych z zapotrzebowaniem ucznia

Po postawieniu diagnozy specjalista przedstawia zalecenia dotyczące interwencji i wsparcia. Może to obejmować terapię indywidualną, wsparcie w szkole, strategie kompensacyjne oraz wskazówki dla rodziców i nauczycieli.

Proces diagnozy dyskalkulii

Proces diagnozy dyskalkulii może być częścią diagnozy Dysleksji i wymaga interdyscyplinarnego podejścia.

W Senso Senso zapewniamy wszystkich potrzebnych specjalistów w jednym miejscu w dogodnej lokalizacji na warszawskim Mokotowie.

Proces diagnozy zaczynamy zawsze od konsultacji z rodzicami.

Na tym etapie zbierane są informacje na temat historii rozwoju dziecka, ewentualnych problemów w okresie wczesnoszkolnym, rodzinnego występowania problemów z nauką matematyki, a także obserwacji specjalistów i nauczycieli dotyczących trudności dziecka w szkole.

Wykorzystujemy standaryzowane testy psychometryczne.

Kolejnym kluczowym elementem diagnozy dyskalkulii są specjalistyczne testy, pozwalające wykluczyć inne przyczyny popełniania błędów ortograficznych
i jednoznacznie stwierdzić, że przyczyną występujących trudności jest dyskalkulia.

Podczas diagnozy wykorzystujemy:

  • Bateria metod diagnozy dyskalkulii u uczniów – narzędzie pedagogiczne stworzone do badania dyskalkulii u uczniów klas IV – VI oraz VI – VIII Szkoły Podstawowej
  • Testy funkcji poznawczych – test uzupełniający diagnozę w kierunku dyskalkulii, pomagający stworzyć adekwatny plan terapeutyczny oparty na mocnych stronach ucznia.
  • Baterie testów Stanford – Binet V – przeprowadzane, aby ocenić ogólny poziom inteligencji ucznia oraz wykluczyć inne przyczyny trudności w nauce,
    np. związane z normą intelektualną

Ostatnim elementem diagnozy dyskalkulii są wnioski i rekomendacje.

Po analizie wszystkich zgromadzonych danych, specjalista dokonuje oceny, czy istnieją podstawy do postawienia diagnozy dyskalkulii, i przedstawia rekomendacje dotyczące dalszej terapii oraz ewentualnych dostosowań w nauczaniu. Są one zawsze przekazywane Państwu w formie pisemnych zaleceń dla placówki edukacyjnej, oraz wniosków z przebiegu badania, podczas spotkania na którym diagnosta omawia je wraz Państwem.

W wyniku przeprowadzonej diagnozy, terapeuta pedagogiczny opracowuje plan terapeutyczny. Dla uczniów zdiagnozowanych pod kątem dyskalkulii, tworzy indywidualny plan wsparcia, który może zawierać specjalistyczne zajęcia terapeutyczne, zalecenia dla szkoły, wsparcie dla rodziców oraz wskazówki dla nauczycieli.

Katarzyna Król

Diagnosta pedagogiczny, Pedagog specjalny, Terapeutka dzieci z zaburzeniami komunikacji pisemnej.

O swojej pracy: „ Każde dziecko ma wrodzony potencjał. Nie każdy jednak potrafi go odkryć i wykorzystać. Wspieranie mocnych stron dziecka, pozwala na poprowadzenie go do sukcesu, poprzez pokazanie mu jak wiele rozumie, wie i potrafi.”