Diagnoza dyskalkulii – Warszawa
Diagnoza dyskalkulii pozwala na wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się matematyki, która pozwala na dostosowanie sytuacji egzaminacyjnych oraz codziennej edukacji dziecka do jego potrzeb i możliwości.
- Cel: Określenie, czy uczeń ma trudności w nauce matematyki wynikające z dyskalkulii oraz ustalenie odpowiedniego planu wsparcia.
- Dla kogo: Uczniowie, którzy mają trudności w nauce matematyki, które nie są spowodowane innymi czynnikami, takimi jak brak odpowiedniego nauczania, problemy ze wzrokiem czy słuchem czy niski poziom inteligencji.
- Metoda: Proces diagnozy obejmuje wywiady z rodzicami, obserwację ucznia, testy psychologiczne, testy diagnostyczne dotyczące umiejętności matematycznych, analizę próbek prac oraz inne testy w zależności od indywidualnych potrzeb potrzeb.
Wyniki testów uzyskanych po diagnozie w SensoSenso pozwalają uzyskać opinię wydawaną przez publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
Diagnoza dyskalkulii w Senso Senso
Cena: 890 zł
Czas trwania: 2-4 spotkań x 50 minut
Dla kogo: Diagnoza obejmuje uczniów od 10. roku życia
Ważne informacje:
Aby wykluczyć inne problemy rozwojowe, zaleca się wraz z testami diagnozującymi dyskalkulię przeprowadzić badanie ilorazu inteligencji Stanford – Binet V, jeśli dziecko nigdy nie było badane.
Zalecane jest także wykonanie testów funkcji poznawczych.
Co należy zabrać:
Na pierwsze spotkanie z pedagogiem warto zabrać dokumentację od innych specjalistów, pod których opieką znajduje się dziecko oraz świadectwa szkolne z poprzednich lat. Przydatnym źródłem wiedzy jest także opinia od wychowawcy lub nauczycieli szkolnych oraz pedagoga szkolnego.
Także niektóre aktualne prace lub zeszyty szkolne, mogą stanowić ważną informację o specyficznych trudnościach dziecka.
Przed diagnozą należy odbyć konsultacje z pedagogiem.
Konsultacja pedagogiczna
Konsultacje pedagogiczne przed procesem diagnozy służy rozpoznaniu sytuacji pacjenta.
- Zebrania informacji na temat trudnosci, potrzeb i mozliwości pacjenta.
- Zapoznanie sie i analiza pozyskanej dokumentacji
- Dostosowanie procedury badania przed jego rozpoczęciem,
- Wyjasnieniu procesu diagnostycznego
- Omówienie dodatkowych zaleceń jeśli takie są wskazania.
Czas trwania: 50 minut
Cena: 0210 zł
Diagnoza dyskalkulii:
Diagnoza dyskalkulii polega na zidentyfikowaniu trudności związanych z rozumieniem i wykonywaniem operacji matematycznych, które nie są spowodowane ogólnymi trudnościami w uczeniu się, brakami w edukacji czy innymi czynnikami zewnętrznymi.
Głównym celem diagnozy dyskalkulii jest:
- Zdiagnozowanie głównych obszarów trudności
- Stworzenie indywidualnego planu terapeutycznego
- Wdrożenie dostosowań edukacyjnych zgodnych z zapotrzebowaniem ucznia
Po postawieniu diagnozy specjalista przedstawia zalecenia dotyczące interwencji i wsparcia. Może to obejmować terapię indywidualną, wsparcie w szkole, strategie kompensacyjne oraz wskazówki dla rodziców i nauczycieli.
Proces diagnozy dyskalkulii
Proces diagnozy dyskalkulii może być częścią diagnozy Dysleksji i wymaga interdyscyplinarnego podejścia.
W Senso Senso zapewniamy wszystkich potrzebnych specjalistów w jednym miejscu w dogodnej lokalizacji na warszawskim Mokotowie.
Proces diagnozy zaczynamy zawsze od konsultacji z rodzicami.
Na tym etapie zbierane są informacje na temat historii rozwoju dziecka, ewentualnych problemów w okresie wczesnoszkolnym, rodzinnego występowania problemów z nauką matematyki, a także obserwacji specjalistów i nauczycieli dotyczących trudności dziecka w szkole.
Wykorzystujemy standaryzowane testy psychometryczne.
Kolejnym kluczowym elementem diagnozy dyskalkulii są specjalistyczne testy, pozwalające wykluczyć inne przyczyny popełniania błędów ortograficznych
i jednoznacznie stwierdzić, że przyczyną występujących trudności jest dyskalkulia.
Podczas diagnozy wykorzystujemy:
- Bateria metod diagnozy dyskalkulii u uczniów – narzędzie pedagogiczne stworzone do badania dyskalkulii u uczniów klas IV – VI oraz VI – VIII Szkoły Podstawowej
- Testy funkcji poznawczych – test uzupełniający diagnozę w kierunku dyskalkulii, pomagający stworzyć adekwatny plan terapeutyczny oparty na mocnych stronach ucznia.
- Baterie testów Stanford – Binet V – przeprowadzane, aby ocenić ogólny poziom inteligencji ucznia oraz wykluczyć inne przyczyny trudności w nauce,
np. związane z normą intelektualną
Ostatnim elementem diagnozy dysleksji są wyniki testów oraz rekomendacje.
Po analizie wszystkich zgromadzonych danych specjalista dokonuje oceny, czy istnieją podstawy do postawienia diagnozy dysleksji, i przedstawia rekomendacje dotyczące dalszej terapii. Z wynikami testów mogą udać się Państwo do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, która posiada uprawnienia do wydania pełnoprawnej opinii na podstawie wyników testów wykonanych w SensoSenso.
Katarzyna Król
Diagnosta pedagogiczny, Pedagog specjalny, Terapeutka dzieci z zaburzeniami komunikacji pisemnej.
O swojej pracy: „ Każde dziecko ma wrodzony potencjał. Nie każdy jednak potrafi go odkryć i wykorzystać. Wspieranie mocnych stron dziecka, pozwala na poprowadzenie go do sukcesu, poprzez pokazanie mu jak wiele rozumie, wie i potrafi.”