Trening czytania oraz pisania metodą strukturalną – Warszawa
Czas trwania: 45 minut
Cena: 160 złnode/292
Jak wyglądają zapisy: Przed podjęciem terapii należy dokonać konsultacji (konsultacja odbywa się bez udziału dziecka, trwa 50 minut w cenie 170 zł)
Zapisu można dokonać poprzez kontakt z recepcją; telefonicznie 535 799 506 lub mailowo [email protected]
Co trzeba wiedzieć: Na konsultację dobrze jest zabrać wszelkiego rodzaju dokumentację diagnostyczną dziecka, opinie od pedagoga, psychologa lub wychowawcy szkolnego oraz opis i zalecenia jeśli dziecko jest pod opieką innych specjalistów. Przydatnym źródłem informacji jest także zeszyt szkolny lub prace plastyczne wykonane przez dziecko w ostatnim czasie.
Metoda strukturalna to nowe podejście do nauki czytania i pisania, które znacznie ułatwia i przyspiesza proces zdobywania umiejętności w tym zakresie, ponieważ pozwala uczniowi na zrozumienie podstawowych struktur języka w logicznej i systematycznej kolejności. Po zrozumieniu tych podstaw uczniowie mogą łatwiej przyswajać bardziej złożone umiejętności czytelnicze i pisarskie.
Metoda Strukturalna jest analityczno-syntetycznym podejściem do nauki czytania i pisania. Skupia się na analizie (rozłożeniu) języka na jego składowe części, a następnie na syntezie (łączeniu) tych elementów w całość. Dzięki temu dzieci uczą się struktury samego języka, co pozwala na przyswajanie wiedzy w sposób świadomy, a nie odtwórczy.
- Analiza: Dziecko zaczyna od rozbioru słów na mniejsze jednostki, takie jak sylaby czy dźwięki.
- Synteza: Po rozłożeniu słów na sylaby, dziecko łączy je z powrotem, aby odczytać lub napisać całe słowo.
- Sekwencyjność: Metoda Strukturalna zakłada stopniowe wprowadzanie elementów języka, począwszy od najprostszych struktur, takich jak pojedyncze dźwięki czy sylaby, poprzez słowa, aż po zdania i całe teksty.
- Wieloetapowość: Uczniowie przechodzą przez różne etapy w procesie nauki, od rozpoznawania i analizy dźwięków, przez czytanie sylab, składanie ich w słowa, aż po czytanie płynne całych zdań i tekstów.
- Trening i automatyzacja: Za pomocą odpowiednich pomocy dydaktycznych, takich jak karty z sylabami, plansze, gry czy ćwiczenia, uczniowie regularnie trenują umiejętność czytania i pisania. Powtarzanie tych czynności prowadzi do ich automatyzacji, co sprawia, że czytanie i pisanie stają się bardziej płynne i naturalne.
Metoda Strukturalna opiera się na systematycznym podejściu do nauki, które kładzie nacisk na zrozumienie języka jako struktury. Jest to metoda sprawdzona i skuteczna, zwłaszcza dla uczniów, którzy potrzebują bardziej uporządkowanego podejścia do nauki czytania i pisania. Dzięki tej metodzie wiele dzieci osiąga sukces w czytaniu i pisaniu, co buduje ich pewność siebie i motywację do dalszej nauki.
Dla kogo przeznaczona jest metoda strukturalna?
Metoda Strukturalna efektywnie wspiera dzieci i młodzież borykające się z problemami w czytaniu i pisaniu, wynikającymi z trudności w percepcji wzrokowej, słuchowej, komunikacji językowej, koordynacji ruchowej, procesach myślowych oraz problemach z motywacją i emocjami.
Metoda ta jest polecana w szczególności dla osób z:
- problemami rozwojowymi, takimi jak:
- Dysleksja
- Afazja
- Spektrum Autyzmu, w tym zespołem Aspergera,
- problemami z koncentracją i nadpobudliwością, ADHD
- ograniczonymi zdolnościami poznawczymi,
- problemami słuchowymi,
- problemami ze wzrokiem,
- zaburzeniami mowy, takimi jak:
- problemami z artykulacją i wymową
- dyslalią
- dyzartrią
- problemami behawioralnymi,
- zaburzeniami zachowania i nastroju
Zastosowanie tej metody może przynieść znaczne korzyści dla uczniów, którzy napotykają trudności w procesie nauki czytania i pisania, dając im szansę na osiągnięcie sukcesu edukacyjnego i poprawę jakości życia.
Nauka czytania i pisania metodą strukturalną w Senso Senso
Zanim przystąpi się do terapii Metodą Strukturalną, konieczne jest przeprowadzenie diagnozy za pomocą Narzędzia KOCP – Kart Oceny Czytania i Pisania.
To narzędzie umożliwia ocenę umiejętności w zakresie czytania i pisania, identyfikując jednocześnie trudności, które mogą hamować nabywanie kompetencji w obszarze pisemnego przekazu.
Cały proces diagnozy zakłada konsultację z pedagogiem certyfikowanym w terapii strukturalnej. Na pierwszą konsultację zapraszamy samych rodziców celem zebrania wszechstronnego wywiadu dotyczącego funkcjonowania dziecka w szkole i poza nią.
Wywiad trwa 50 minut.
Następnie Kolejne spotkanie odbywa się z dzieckiem, w trakcie którego następuje ocena zdolności czytania i pisania oraz analiza funkcji percepcyjno-motorycznych za pomocą KOCP.
Kolejne spotkania są sesjami terapeutycznymi, na których dziecko doskonali swój warsztat z zakresu pisania i czytania według założeń metody. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 45 minut.
Kluczowe podczas pracy terapeutycznej jest dla nas:
- Budowanie motywacji do nauki czytania i pisania poprzez wstępną ocenę oraz stosowanie odpowiednich metod motywujących w trakcie terapii.
- Praca terapeutyczna oparta o starannie opracowany program, zawierający pięć zestawów ćwiczeń w zakresie czytania i pisania, uzupełniony o dodatkowe aktywności.
- Bliska współpraca między terapeutą a rodziną pacjenta w celu wsparcia procesu terapii.
- Regularność i konsekwencja w przeprowadzaniu ćwiczeń
Dysponujemy:
- zapleczem praktycznej wiedzy specjalistów różnych dziedzin pedagogiczno-psychologicznych
- wieloma technikami terapeutycznymi, które zawsze dobieramy indywidualnie do potrzeb dziecka
- pomocami dydaktycznymi, które pozwalają terapie przekształcić w angażującą i rozwijającą zabawę
- przytulną przestrzenią do pracy gdzie dzieci czują się swobodnie i komfortowo
- zajęciami indywidualnymi, treningami oraz warsztatami, które korzystnie wpływają na rozwój naszych podopiecznych