Wczesne wspomaganie rozwoju (w skrócie WWR)

Czym jest WWR?

To rządowy program wsparcia dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, opóźnieniami lub niepełnosprawnością oraz dla ich rodzin. Jego celem jest jak najwcześniejsze wspieranie prawidłowego rozwoju dziecka i pobudzanie jego potencjału poprzez specjalistyczne zajęcia terapeutyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka.

Program może rozpocząć się już od chwili stwierdzenia u dziecka niepełnosprawności i trwać do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. Wczesnym wspomaganiem rozwoju obejmuje się dzieci od chwili stwierdzenia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole – zgodnie z przepisami jest to okres od wykrycia u dziecka problemów rozwojowych aż do startu edukacji szkolnej. Oznacza to, że celem działań WWR jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od możliwie najwcześniejszego momentu.

W praktyce program ten wspiera rozwój dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności aż do rozpoczęcia nauki szkolnej.
WWR jest częścią systemu oświatowego, uregulowaną prawnie. Warunki realizacji programu określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Placówki organizujące WWR muszą spełniać warunki określone w przepisach rozporządzenia (w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci).

Podstawą objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem jest wydanie opinii o potrzebie WWR przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. W przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny miesięczny wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania może być wyższy niż 8 godzin (za zgodą organu prowadzącego placówkę).

Dzięki temu udział w WWR jest bezpłatny dla rodziców – zajęcia są finansowane ze środków publicznych (dodatkowa dotacja oświatowa), więc rodzice nie ponoszą kosztów terapii. To realne wsparcie dla rodziny dziecka, dla której intensywna opieka terapeutyczna nad maluchem mogłaby stanowić duże obciążenie finansowe.


Na czym polega wczesne wspomaganie rozwoju dziecka?


Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to kompleksowy system wczesnej interwencji edukacyjno-terapeutycznej, którego celem jest pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka. W praktyce oznacza to cykl intensywnych działań i zajęć terapeutycznych, ukierunkowanych na poprawę funkcjonowania dziecka w różnych sferach rozwoju.

Program WWR polega na interdyscyplinarnym podejściu – nad rozwojem malucha czuwa zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka złożony z wielu specjalistów, a jednocześnie terapeuci ściśle współpracują z rodziną, aby wspólnie wspierać rozwój dziecka zarówno podczas zajęć, jak i na co dzień w domu.

Obecnie duży nacisk kładzie się na model wczesnego wspomagania rozwoju skoncentrowanego na rodzinie dziecka – oznacza to, że rodzice są aktywnie włączani w cały proces terapii (uczestniczą w zajęciach, ustalaniu celów, kontynuują ćwiczenia w domu).

Kto stwierdza zasadność WWR?


W skład zespołu WWR wchodzą specjaliści różnych dziedzin. Zgodnie z przepisami jest to m.in. psycholog, logopeda oraz nauczyciel pedagogiczny (np. pedagog specjalny posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka).

W zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny w zespole mogą znaleźć się także inni terapeuci – np. fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, tyflopedagog czy surdopedagog. 

Taki zespół, we współpracy z rodziną dziecka, dokonuje kompleksowej diagnozy – oceny poziomu funkcjonowania dziecka – oceniając rozwój poznawczy, funkcjonowanie dziecka w sferze ruchowej, komunikację, rozwój społeczno-emocjonalny oraz samoobsługę. Na tej podstawie specjaliści identyfikują mocne strony oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, a następnie wyznaczają cele terapeutyczne i edukacyjne.


Dla każdego dziecka objętego WWR zespół opracowuje indywidualny plan działania. Tworzony jest indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, który określa szczegółowe cele rozwojowe oraz metody ich realizacji.

Uwzględnia on działania wspierające rodzinę dziecka (np. instruktaż dla rodziców, poradnictwo) oraz ewentualną współpracę z innymi instytucjami (np. ośrodkiem zdrowia, pomocy społecznej czy przedszkolem, do którego uczęszcza dziecko). Uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka sprawia, że rodzice czują się częścią procesu. Program jest elastyczny – wraz z postępami dziecka i zmianą jego potrzeb może być modyfikowany.

Podsumowując, WWR to nie tylko jednorazowa pomoc, ale systematyczna praca z dzieckiem oraz wsparcie dla rodziny, nastawione na poprawę wszystkich aspektów rozwoju malucha.


Dla kogo przeznaczone jest wczesne wspomaganie rozwoju?


Program WWR jest przeznaczony dla dzieci, u których stwierdzono opóźnienia w rozwoju lub różnego rodzaju nieprawidłowości rozwojowe. W praktyce może objąć dziecko od chwili wykrycia niepełnosprawności aż do podjęcia przez nie nauki w szkole – a więc dotyczy okresu od narodzin lub niemowlęctwa do rozpoczęcia edukacji szkolnej (około 7. roku życia).

Z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mogą korzystać niemowlęta, maluchy i przedszkolaki, u których zdiagnozowano lub podejrzewa się:


•    znaczące opóźnienia rozwoju psychoruchowego i społecznego (dziecko nie osiąga w terminie typowych kamieni milowych – np. nie siada, nie chodzi, nie mówi jak rówieśnicy, ma trudności w nawiązywaniu kontaktu, nie reaguje na bodźce zgodnie z oczekiwaniami itp.),
•    określone rodzaje niepełnosprawności: ruchową (np. mózgowe porażenie dziecięce, wady motoryczne), intelektualną (niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim lub głębszym), sensoryczną (wady słuchu, wzroku) lub sprzężoną (współwystępowanie kilku niepełnosprawności równocześnie),
•    zaburzenia ze spektrum autyzmu (autyzm wczesnodziecięcy, zespół Aspergera i pokrewne zaburzenia neurorozwojowe),
•    inne poważne czynniki mogące wpływać na rozwój dziecka: np. wcześniactwo (znacznie przedwczesne urodzenie), bardzo niska masa urodzeniowa, przebyte ciężkie choroby lub urazy neurologiczne, wady genetyczne.
Każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie, ale jeśli rodzice lub lekarze dostrzegają wyraźne odstępstwa od typowych norm – warto rozważyć WWR.

Zajęcia wczesnego wspomagania pomagają wyrównać szanse rozwojowe malucha zanim rozpocznie on obowiązek szkolny. Co istotne, program WWR nie skupia się wyłącznie na dziecku, lecz obejmuje także jego najbliższe otoczenie.

Wczesne wspomaganie zapewnia wsparcie dostosowane do potrzeb dziecka i jego rodziny – rodzice otrzymują wskazówki, jak pracować z maluchem w domu, i są aktywnie włączeni w proces terapeutyczny. Dzięki temu lepiej rozumieją potrzeby swojego dziecka i czują się pewniej jako opiekunowie.


Jak uzyskać opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju?


Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania to kluczowy dokument wydawany przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, na podstawie którego organizowane są zajęcia WWR. Podstawą objęcia dziecka programem WWR jest właśnie uzyskanie takiej opinii.

Aby dziecko mogło zostać objęte programem WWR, rodzice muszą przejść z nim przez formalną procedurę diagnostyczną.

Wygląda ona następująco:

Wizyta u lekarza specjalisty.

Najpierw należy udać się z dzieckiem do lekarza (np. pediatry, neurologa dziecięcego, lekarza rehabilitacji, ortopedy, laryngologa, okulisty lub psychiatry – w zależności od rodzaju trudności). Lekarz oceni rozwój dziecka i jeśli stwierdzi opóźnienie lub zaburzenie, wystawi zaświadczenie lekarskie potwierdzające nieprawidłowości rozwojowe. Ważne, by w zaświadczeniu znalazło się stwierdzenie potrzeby objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem – lekarz powinien określić, że z uwagi na np. opóźniony rozwój psychoruchowy, zaburzenia ze spektrum autyzmu, wadę słuchu itp. dziecko wymaga WWR.

Zgłoszenie do poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o wydanie opinii o potrzebie WWR w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (PPP) właściwej dla miejsca zamieszkania dziecka lub rejonu przedszkola, do którego dziecko uczęszcza. Do wniosku dołącza się posiadaną dokumentację: zaświadczenie od lekarza (zawierające diagnozę i zalecenie WWR) oraz ewentualnie inne dokumenty, jak wcześniejsze opinie psychologiczne lub pedagogiczne, wyniki badań, karty informacyjne ze szpitala itp. Poradnia ma obowiązek przyjąć wniosek i przeprowadzić własną diagnozę dziecka.

Diagnoza w poradni PPP.

Specjaliści poradni (psycholog, pedagog, logopeda) zapraszają dziecko wraz z rodzicami na badania i obserwacje. Diagnoza ma na celu ocenę poziomu funkcjonowania dziecka – sprawdza się m.in. rozwój poznawczy, motoryczny, komunikację, zachowanie. Rodzice odbywają też szczegółowy wywiad. Cały proces pozwala potwierdzić potrzebę WWR oraz określić zakres potrzebnego wsparcia. Po zakończeniu badań zbiera się zespół orzekający w poradni, który analizuje całość dokumentacji medycznej i wyników diagnozy.


Posiedzenie zespołu i wydanie opinii.

Zespół orzekający poradni wydaje oficjalną opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Dokument ten stwierdza, że dziecko wymaga zajęć WWR – zawiera rozpoznanie (rodzaj opóźnienia lub niepełnosprawności), uzasadnienie oraz zalecenia co do wymiaru i możliwych form pomocy. Poradnia wydaje opinię zazwyczaj w terminie do 30 dni od złożenia wniosku.

Rodzice odbierają pisemną opinię w PPP.

Po uzyskaniu opinii rodzice mogą zapisać dziecko na zajęcia wczesnego wspomagania w odpowiedniej placówce. Opinia jest podstawą do organizacji bezpłatnych zajęć WWR – uprawnia do skorzystania z pomocy w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Warto podkreślić, że uzyskanie takiej opinii nie jest równoznaczne z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (które dotyczy edukacji szkolnej) – opinia WWR ma na celu zapewnienie dziecku pomocy specjalistów zanim rozpocznie ono naukę w szkole.


Gdzie i przez kogo realizowane są zajęcia w ramach WWR?


Z opinią o WWR rodzice mogą udać się do wybranej placówki, która prowadzi zajęcia wczesnego wspomagania. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mogą być organizowane zarówno w placówkach publicznych, jak i niepublicznych – ważne jednak, aby dana jednostka miała odpowiednie uprawnienia (tj. powołany zespół WWR i spełnione wymogi kadrowe oraz lokalowe).

W praktyce WWR może być realizowane w następujących miejscach:


•    Przedszkola (publiczne i niepubliczne) – także przedszkola integracyjne i specjalne, a ponadto inne formy wychowania przedszkolnego (np. punkty przedszkolne).
•    Szkoły podstawowe (publiczne i niepubliczne) – szczególnie dotyczy to oddziałów przedszkolnych w szkołach (tzw. zerówek), a także szkół specjalnych.
•    Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze – placówki te często zapewniają kompleksowe wsparcie dzieciom z niepełnosprawnościami, w tym zajęcia WWR.
•    Poradnie psychologiczno-pedagogiczne – zarówno publiczne (rejonowe), jak i niepubliczne (specjalistyczne) posiadające wpis do ewidencji. Poradnie te mogą organizować zajęcia WWR dla dzieci z opiniami, nawet jeśli maluch nie uczęszcza do przedszkola.


Każda placówka organizująca WWR musi dysponować kadrą i warunkami spełniającymi wymogi określone w przepisach (rozporządzenia MEN). Organ prowadzący (np. samorząd dla przedszkola publicznego lub właściciel dla niepublicznego) otrzymuje dodatkowe środki finansowe na dzieci objęte WWR, dzięki czemu możliwe jest sfinansowanie zajęć specjalistycznych.

Wsparcie w ramach WWR jest elastycznie dostosowywane do potrzeb dziecka – zajęcia mogą odbywać się indywidualnie albo (jeśli to wskazane) w niewielkich grupach, a ich częstotliwość zależy od zaleceń z opinii (standardowo od 4 do 8 godzin zajęć w miesiącu).


Wczesne wspomaganie rozwoju w przedszkolu i zerówce.

Jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola (lub oddziału przedszkolnego – zerówki) i posiada opinię o WWR, zwykle to przedszkole organizuje dla niego zajęcia specjalistyczne na miejscu. Dziecko może mieć w planie tygodnia np. zajęcia logopedyczne, sensoryczne czy psychologiczne odbywające się na terenie przedszkola, w godzinach jego pobytu.

Przedszkole zatrudnia lub zaprasza do współpracy odpowiednich specjalistów i układa harmonogram terapii (np. dwa razy w tygodniu logopeda, raz w tygodniu psycholog itd.). Zajęcia w ramach WWR odbywają się w specjalnie przygotowanej sali (gabinecie terapeutycznym) – indywidualnie albo w małych grupkach, w zależności od charakteru ćwiczeń. Bardzo często rodzic jest zapraszany do udziału lub obserwacji zajęć (np. logopedycznych), aby mógł ćwiczyć z dzieckiem również w domu.

Finansowanie takich zajęć odbywa się z dodatkowej subwencji/dotacji oświatowej – przedszkole otrzymuje środki na każdego wychowanka z opinią WWR, dzięki czemu może pokryć koszty specjalistów bez uszczuplania podstawowej działalności edukacyjnej.


Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka poza placówką.

Jeśli dziecko nie uczęszcza do przedszkola (bo jest młodsze lub rodzice nie posłali go do placówki), również może korzystać z WWR. W takim przypadku zajęcia organizuje najczęściej publiczna lub niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna albo specjalistyczne centrum terapii. Rodzice, mając opinię o potrzebie WWR, zgłaszają się do wybranej poradni/centrum, które prowadzi zajęcia wczesnego wspomagania.

Ustalany jest indywidualny harmonogram – np. dziecko będzie przychodziło na godzinne sesje dwa razy w tygodniu. Zajęcia odbywają się w siedzibie poradni, przeważnie w formie indywidualnej terapii z każdym specjalistą osobno. Rodzic przyprowadza dziecko na umówione wizyty (często może być obecny podczas zajęć).

Zakres terapii jest zgodny z zaleceniami z opinii – np. dziecko korzysta z zajęć logopedycznych, zajęć z psychologiem, uczestniczy w ćwiczeniach integracji sensorycznej itp. Wszystko to jest bezpłatne – poradnia otrzymuje finansowanie z samorządu lub budżetu państwa na każde dziecko z WWR. W praktyce oznacza to 4–8 zajęć wczesnego wspomagania w miesiącu (standardowy miesięczny wymiar).

Niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna.


Wiele niepublicznych ośrodków terapeutycznych uzyskuje formalny status poradni psychologiczno-pedagogicznej, aby móc realizować WWR.

Przykładem jest Centrum Wspomagania Rozwoju Senso Senso w Warszawie – placówka ta uzyskała status niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej (numer RSPO: 483760). Senso Senso zostało wpisane do rejestru placówek oświatowych, co pozwala prowadzić działania w zakresie wczesnego wspomagania i realizować program wczesnego wspomagania dziecka. Jako poradnia oświatowa placówka ta może bezpłatnie świadczyć zajęcia WWR finansowane przez Biuro Edukacji m.st. Warszawy.

Rodzice posiadający opinię WWR mogą więc zgłosić się z dzieckiem do takiego centrum i korzystać z kompleksowej terapii (psychologicznej, logopedycznej, integracji sensorycznej itp.) bez ponoszenia kosztów.


Co obejmują zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka?


Zakres zajęć wczesnego wspomagania rozwoju jest zawsze dostosowany do indywidualnych potrzeb konkretnego malucha. WWR stawia na wszechstronne wspieranie rozwoju dziecka – dlatego w ramach programu oferowane są różne formy terapii, tak aby stymulować wszystkie kluczowe umiejętności.

Do typowych zajęć realizowanych w WWR należą m.in.:


•    Terapia logopedyczna: ćwiczenia z logopedą kształtujące mowę i komunikację. Dziecko uczy się prawidłowej artykulacji, wzbogaca słownik, a jeśli nie mówi – logopeda wprowadza alternatywne sposoby komunikacji (gesty, symbole). Terapia logopedyczna pomaga także w karmieniu i połykaniu u najmłodszych, jeśli występują z tym trudności.


•    Zajęcia pedagogiczne (terapia pedagogiczna): praca z pedagogiem nad rozwojem poznawczym i przygotowaniem do nauki. Pedagog wykorzystuje zabawy edukacyjne, układanki, książeczki – by rozwijać pamięć, uwagę, percepcję wzrokową i słuchową, a także uczyć podstawowych pojęć (kolory, kształty, liczby). U starszych przedszkolaków terapia pedagogiczna pomaga w przygotowaniu do nauki pisania, czytania i liczenia.


•    Terapia psychologiczna: zajęcia z psychologiem dziecięcym, koncentrujące się na emocjach i relacjach społecznych. W formie zabawy psycholog uczy dziecko rozpoznawać i nazywać emocje, nawiązywać kontakt i współpracować z innymi, radzić sobie z lękiem czy frustracją. Często są to treningi umiejętności społecznych – np. nauka wspólnej zabawy z rówieśnikami czy przestrzegania zasad. Terapia psychologiczna wzmacnia też poczucie własnej wartości dziecka i buduje jego kompetencje społeczno-emocjonalne.


•    Integracja sensoryczna (SI): zajęcia prowadzone przez terapeutę SI mające na celu poprawę przetwarzania bodźców zmysłowych. W specjalnie wyposażonej sali (z huśtawkami, piłkami, fakturami do dotykania itp.) dziecko wykonuje ćwiczenia, które pomagają mu lepiej odbierać i organizować wrażenia zmysłowe. Terapia SI jest szczególnie pomocna dla dzieci z nadwrażliwościami lub podwrażliwościami sensorycznymi (np. dziecko nadmiernie reaguje na hałas lub dotyk, albo przeciwnie – słabo reaguje na bodźce). Poprawa integracji sensorycznej przekłada się na lepszą koncentrację, koordynację ruchową i ogólny komfort funkcjonowania.


•    Rehabilitacja ruchowa (fizjoterapia): jeśli dziecko ma ograniczenia ruchowe, obniżone napięcie mięśniowe, wady postawy czy inne problemy motoryczne – w ramach WWR może uczestniczyć w ćwiczeniach z fizjoterapeutą. Rehabilitacja pomaga usprawnić motorykę dużą (np. chodzenie, bieganie, utrzymywanie równowagi) i małą (sprawność rąk, chwytanie), poprawia siłę mięśniową i zakres ruchu. Terapeuta uczy także rodziców, jak prowadzić ćwiczenia i pielęgnację w domu, by wspierać postępy dziecka na co dzień.


•    Inne specjalistyczne zajęcia: w zależności od potrzeb WWR może obejmować także np. terapię widzenia (dla dzieci słabowidzących), terapię słuchu i naukę języka migowego (dla dzieci słabosłyszących), terapię ręki (gdy są problemy z motoryką rąk), trening karmienia (jeśli dziecko ma trudności z jedzeniem) i wiele innych form. Zespół WWR decyduje, jakie zajęcia są potrzebne, aby jak najpełniej wspierać rozwój i funkcjonowanie dziecka.


Ważnym elementem WWR jest współpraca z rodziną.

Rodzice (lub opiekunowie) często uczestniczą w zajęciach – przynajmniej obserwując ich przebieg – i uczą się od terapeutów, jak pracować z dzieckiem w domu.

Specjaliści przekazują wskazówki, ćwiczenia do wykonywania na co dzień, a także wspierają emocjonalnie rodzinę. Dziecka i jego rodziny nie pozostawia się samym sobie – celem programu jest objęcie wsparciem całej rodziny wychowującej dziecko z wyzwaniami rozwojowymi. WWR to nie tylko zajęcia dla dziecka, lecz także współpraca z rodzicami.

Dlatego wsparcie rodziny dziecka jest integralną częścią programu. Gdy rodzice rozumieją potrzeby malucha i potrafią pomagać mu na co dzień, efekty terapii pojawiają się szybciej i utrwalają na dłużej. Można powiedzieć, że praca z dzieckiem odbywa się nie tylko w gabinecie przez godzinę czy dwie w tygodniu, ale ciągle – podczas codziennych czynności i zabaw w domu.


Wymiar godzin i organizacja zajęć WWR


Ramowy wymiar zajęć przysługujących dziecku w ramach WWR określają przepisy. Standardowo zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. Oznacza to, że dziecko wraz z rodziną powinno otrzymać minimalnie 4 godziny zajęć miesięcznie (np. jedną godzinę tygodniowo), a maksymalnie 8 godzin miesięcznie (np. dwa spotkania tygodniowo po około godzinie).

Ten miesięczny wymiar godzin zajęć można podzielić na różne formy terapii – np. część godzin przeznaczona jest na logopedę, część na integrację sensoryczną itp., zależnie od ustalonego programu.


W przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka i jego rodziny możliwe jest zwiększenie liczby godzin ponad standardowe 8 godzin w miesiącu. Zgodnie z rozporządzeniem, wymiar godzin zajęć w ramach wczesnego wspomagania może być wyższy niż 8 godzin w miesiącu, jeśli wymaga tego sytuacja malucha – na przykład gdy z uwagi na szczególne potrzeby dziecka wskazane jest bardziej intensywne wsparcie.

Każdorazowo zwiększenie częstotliwości zajęć wymaga jednak zgody organu prowadzącego daną placówkę (np. urzędu miasta dla przedszkola publicznego). Oznacza to, że w szczególnych sytuacjach – w przypadkach uzasadnionych potrzebami dziecka – dziecko może otrzymać np. 10 czy 12 godzin terapii miesięcznie, jeśli pozwolą na to możliwości organizacyjne i finansowe.

Jednak typowy, minimalny wymiar to 4 do 8 godzin zajęć miesięcznie i taką intensywność wsparcia najczęściej przewiduje indywidualny program WWR dla dziecka.

WWR charakteryzuje się elastyczną organizacją – godziny zajęć można rozłożyć w tygodniu według potrzeb (np. dłuższe spotkania raz na tydzień lub krótsze dwa razy na tydzień), a formy terapii dobiera się zależnie od zależności od potrzeb dziecka. 

Ważne jest, że zawsze dąży się do tego, by dziecko nie było przemęczone nadmiarem zajęć – dlatego zwykle nie przekracza się łącznej liczby 8 godzin miesięcznie, chyba że jest to naprawdę uzasadnione.

Dzięki takiemu podejściu dzieci korzystają z intensywnej, ale dostosowanej do ich możliwości pomocy.


Korzyści z WWR – inwestycja w przyszłość dziecka i rodziny


Wczesne wspomaganie rozwoju to nie tylko wyrównywanie opóźnień u malucha – to inwestycja w jego przyszłość. Odpowiednio wcześnie rozpoczęte działania mogą zapobiec narastaniu trudności, a nawet całkowicie zniwelować niektóre deficyty.

Dzieci objęte WWR często robią szybsze postępy niż gdyby pozostawały bez specjalistycznego wsparcia. Lepiej radzą sobie na co dzień – np. zaczynają mówić, stają się bardziej samodzielne w ubieraniu czy jedzeniu, chętniej bawią się z innymi. To sprawia, że zyskują solidne podstawy przed pójściem do szkoły.

Start szkolny bywa dużym wyzwaniem dla dziecka z problemami rozwojowymi – dzięki WWR wiele maluchów w momencie rozpoczęcia edukacji jest już znacznie lepiej przygotowanych (np. potrafią komunikować swoje potrzeby, mają większą koncentrację, są bardziej samodzielne).


Program WWR przynosi korzyści nie tylko dziecku, ale i jego rodzicom. Opieka nad maluchem z niepełnosprawnością czy opóźnieniami bywa źródłem stresu i niepewności – dzięki WWR rodzice nie są zostawieni sami sobie. W ramach programu otrzymują fachowe wsparcie, porady, udział w szkoleniach.

Uczą się, jak pracować z dzieckiem, by najlepiej stymulować jego rozwój. W efekcie czują się pewniej w roli opiekunów dziecka ze specjalnymi potrzebami, a codzienna opieka staje się łatwiejsza. Można zatem śmiało powiedzieć, że celem WWR jest poprawa jakości życia każdego dziecka objętego programem oraz jego najbliższych.

To program rozwojowy, który traktuje dziecko całościowo i wspiera wiele aspektów jego funkcjonowania jednocześnie – z uwzględnieniem tego, że oprócz dziecka wspiera też jego rodzinę.


Podsumowując

Wczesne wspomaganie rozwoju to realna szansa na lepszy start i optymalny rozwój dziecka. Dzięki kompleksowej pomocy specjalistów oraz zaangażowaniu rodziny, dziecko zyskuje możliwość wykorzystania swojego potencjału w maksymalnym stopniu – mimo trudnego początku.

Pierwsze lata życia są kluczowe dla rozwoju psychicznego i fizycznego – WWR sprawia, że ten czas jest możliwie najlepiej wykorzystany. Dziecko otrzymuje fachową pomoc, a rodzice – wsparcie i wiedzę, jak stymulować rozwój swojej pociechy. Wszystko to procentuje na dalszych etapach edukacji i życia. Wiele dzieci po przejściu przez program WWR osiąga gotowość szkolną na poziomie zbliżonym do rówieśników i może z powodzeniem kontynuować naukę w szkole masowej.

Celem wczesnego wspomagania rozwoju jest bowiem nie tylko bieżąca terapia, ale przede wszystkim trwałe usprawnienie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka, aby mogło jak najpełniej korzystać z dalszej edukacji i życia w społeczeństwie.

Autor:

Karolina Ciołek – pedagog specjalny, trener umiejętności społecznych, diagnosta ADOS-2 w Senso Senso

Karolina Ciołek

Pedagog specjalny, Trener Umiejętności Społecznych, Diagnosta ADOS-2

Praca z dziećmi to nie tylko moje zawodowe zobowiązanie, ale przede wszystkim moja pasja.


Bibliografia:


1.    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017 poz. 1635).
2.    Ministerstwo Edukacji Narodowej – Wczesne wspomaganie rozwoju. Informacje na GOV.PL (dostęp: 20.10.2025).
3.    Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Rozwiń Skrzydła” Białystok – Wczesne wspomaganie rozwoju – informacje. Procedura uzyskania opinii WWR (materiały dla rodziców).
4.    Kidplace.pl – WWR, czyli wczesne wspomaganie rozwoju w przedszkolu: zasady, organizacja i uczestnicy. Artykuł w serwisie edukacyjnym (15.10.2025).
5.    Centrum Wspomagania Rozwoju Senso Senso – Informacje o działalności jako Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna i realizacji WWR (sensosenso.pl, dostęp: 20.10.2025).

Masz pytanie? Napisz do nas!

Nasi konsultanci są do Twojej dyspozycji i chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania.

Formularz kontaktowy