STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W„CENTRUM WSPOMAGANIA ROZWOJU SENSO SENSO”

Podstawową zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników poradni jest działanie na rzecz dobra dziecka. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie. Standardy ochrony małoletnich obowiązują wszystkich pracowników poradni. Zawierają one wytyczne, dotyczące postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i dobra dzieci.

Standardy ochrony małoletnich obejmują:

  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
  2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
  3. Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, w tym zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
  4. Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów
  5. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
  6. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
  7. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu
  8. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka
  9. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi. Zachowania niedozwolone w relacji między małoletnimi
  10. Zasady ochrony wizerunku małoletniego
  11. Procedury określające zakładanie „Niebieskiej Karty”
  12. Zasady aktualizacji ochrony małoletnich oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie personelu poradni do stosowania standardów ochrony małoletnich
  13. Zasady udostępniania rodzicom i dzieciom standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania
  14. Monitoring stosowania standardów ochrony małoletnich
  15. Zapis końcowy
  1. DEFINICJE

Poniższe terminy mają następujące znaczenie:

  1. dane osobowe dziecka oznaczają wszelkie dane umożliwiające identyfikację dziecka.
  2. dyrektor oznacza dyrektora Niepubliczną Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną “ Centrum Wspomagania Rozwoju Senso Senso”;
  3. dziecko / małoletni oznacza każdą osobę do ukończenia 18 r. życia;
  4. karta interwencji dokument opisujący zdarzenia dot. krzywdzenie dziecka i zawierający m.in. (i) opis incydentu; (ii) identyfikację osób zaangażowanych: (iii) podjęte działania.
  5. krzywdzenie dziecka oznacza popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Poradni, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym Przemoc Emocjonalną oraz Przemoc Fizyczną wobec dziecka i jego zaniedbywanie;
  6. Placówka /Poradnia oznacza Niepubliczną Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną “Centrum Wspomagania Rozwoju Senso Senso;
  7. Pracownik/Personel Poradni oznacza każdą osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, a także każdą osobę, która na podstawie oddzielnych umów realizują zadania na terenie Poradni i poza nią w kontakcie z uczniami, w tym m.in.: wolontariusze, praktykanci;
  8. Przemoc oznacza Przemoc fizyczną oraz Przemoc psychiczną;
  9. Przemoc fizyczna oznacza celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne;
  10. Przemoc psychiczna oznacza powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać. Jej celem jest naruszenie godności osobistej dziecka.
  11. Rejestr zgłoszeń oznacza rejestr zgłoszeń zdarzenia dot. krzywdzenie dziecka;
  12. rodzic/opiekun dziecka oznacza osobę uprawnioną do reprezentowania dziecka, w szczególności jego rodzica, opiekuna prawnego, ale także rodzica zastępczego, który został odpowiednio umocowany prawnie do podejmowania czynności w sprawach dziecka;
  13. Standardy oznaczają niniejsze standardy ochrony małoletnich w Poradni;
  14. zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
    1. Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z pracą z dzieckiem w Poradni Dyrektor zapewnia wykonanie pkt. 2.2 – 2.4 poniżej. 
    2. Dyrektor pobiera od kandydata/kandydatki na Pracownika Poradni informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
    3. Wydruk z Rejestru jest przechowywany w aktach osobowych Pracownika Poradni lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/ osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną
    4. Przed rozpoczęciem pracy, osoby nowozatrudnione, praktykanci, wolontariusze, oraz inne osoby dopuszczone do pracy z dziećmi, zapoznają się ze Standardami.
  2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
    1. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka Pracownicy Poradni podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania pomocy.
    2. Pracownicy Poradni w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci, dbają o bezpieczeństwo dzieci, monitorują ich sytuację i dobrostan.
    3. Zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem w Poradni:
      1. Niedopuszczalne są zachowania, które wzbudzają poczucie zagrożenia lub noszą znamiona: przemocy fizycznej (np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, duszenie, kopanie, szarpanie), erotyzowania relacji (flirt słowny, dwuznaczny żart, niestosowny dotyk, wyzywające spojrzenie), seksualizacji relacji (obcowanie płciowe i inne czynności seksualne).
      2. Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu jego intymności i godności.
      3. Niedopuszczalne są wszelkie formy dyscyplinowania mające na celu upokorzenie, poniżenie oparte na wykorzystywaniu przewagi fizycznej bądź psychicznej.
      4. nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/ jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej;
      5. nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, wypowiedzi o podtekście seksualnym, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub
        przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
      6. Pracownik powinien reagować na każde obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa małoletnich oraz na wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród nich. Pracownicy promują i wspierają kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych wśród małoletnich;
      7. nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Utrwalanie wizerunków dzieci dla celów promocyjnych placówki dozwolone jest tylko po uzyskaniu zgody rodziców/ opiekunów małoletnich. 
      8. Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu każdego małoletniego, bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie i narodowość;
      9. wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez Pracownika lub Pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji;
      10. wszyscy małoletni są traktowani przez Pracowników sprawiedliwie. Pracownicy nie dyskryminują ich ze względu na pochodzenie, poczucie tożsamości, wiek, płeć status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę i umiejętności;
    4. W przypadku, gdy Pracownika łączą z dzieckiem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych małoletnich, opiekunów i Pracowników.
    5. Niestosowanie się do ww. standardów dotyczących dyscyplinowania małoletnich skutkuje notatką służbową podpisaną przez dyrektora i pracownika, którego to dotyczy.
  3. Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, w tym zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
    1. Pracownicy Poradni posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:
      1. dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia;
      2. podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., dziecko często je zmienia;
      3. dziecko boi się rodzica lub opiekuna, okazuje lęk przed powrotem do domu;
      4. dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;
      5. dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;
      6. dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samookalecza się itp.;
      7. dziecko mówi o przemocy.
    2. Jeżeli z objawami u małoletniego współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:
      1. rodzic/opiekun podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń dziecka;
      2. rodzic/opiekun odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka;
      3. rodzic/opiekun mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje dziecko używając niestosownych i stale negatywnych okresleń;
      4. rodzic/opiekun poddaje małoletniego surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy lub odrzuca małoletniego;
      5. rodzic/opiekun zachowuje się agresywnie.
    3. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka lub uzyskania informacji, że małoletni jest krzywdzony:
      1. Pracownik przekazuje Dyrektorowi informację o tym, że podejrzewają przemoc wobec małoletniego;
      2. Dyrektor przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia małoletniego oraz prowadzą rozmowę z rodzicami lub opiekunami prawnymi;
      3. W sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego podejmują decyzję o uruchomieniu procedury „Niebieskiej Karty”;
      4. w przypadku, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy z Poradnią, Dyrektor składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu lub zawiadamiają policję lub prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa;
      5. w przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu każdy Pracownik ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo małoletniego i niezwłocznie poinformować o zagrożeniu odpowiednie służby. Po zakończeniu wskazanych czynności, pracownik dokonuje wpisu w rejestrze zgłoszeń;
      6. w przypadku podjęcia przez pracownika Poradni podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, każdy Pracownik ma obowiązek niezwłocznego udzielenia małoletniemu wsparcia (zgodnie z posiadanymi możliwościami/ kompetencjami) i zadbania o jego bezpieczeństwo. Po zakończeniu wskazanych czynności, pracownik dokonuje wpisu w rejestrze zgłoszeń
      7. w przypadku podjęcia przez pracownika Poradni podejrzenia, że dziecko doświadcza zaniedbania lub rodzic/ opiekun dziecka jest niewydolny wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), Pracownik przeprowadza rozmowę z rodzicem/opiekunem oraz powiadamia o możliwości uzyskania wsparcia psychologicznego i/ lub materialnego. W przypadku braku współpracy rodzica/ opiekuna Pracownik powiadamia Dyrektora, który decyduje o kolejnych działaniach w tym o możliwości powiadomienia ośrodek pomocy społecznej.
    4. W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia małoletniego należy uzupełnić Kartę Interwencji. Kartę załącza się do akt osobowych/teczki małoletniego. W przypadku podejrzeń wobec pracownika, również do akt osobowych pracownika Poradni.
    5. Jeśli do jakiegokolwiek Pracownika w Poradni przyjdzie małoletni i zgłosi, iż wobec niego stosowana jest Przemoc, Pracownik ten powinien poinformować o tym fakcie Dyrektora, który podejmie decyzję co do dalszych działań. Jednym z możliwych działań jest uruchomienie procedury „Niebieskiej Karty”.
    6. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy tworzy się w przypadku decyzji opiekunów o poddaniu małoletniego opiece Poradni w związku z ujawnieniem krzywdy. Plan tworzy Dyrektor poradni z pomocą odpowiednich specjalistów. Plan obejmuje działania stosowne do sytuacji faktycznej, w tym działania przystające do możliwościach i kompetencjach Poradni, możliwości finansowych opiekunów małoletniego, jak również przewidywanego okresu przebywania małoletniego pod opieką Poradni. Plan wsparcia małoletniego może zawierać w szczególności:
      1. wskazania dotyczące podjęcia przez Poradnię działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
      2. wsparcia, jakie Poradnia może zaoferować małoletniemu;
      3. możliwości uzyskania pomocy poza Poradnią.
    7. Za monitorowanie sytuacji oraz realizacji planu wsparcia małoletniego doświadczającego krzywdzenia odpowiada terapeuta, prowadzący małoletniego.
    8. Dyrektor odpowiada za przyjmowanie zgłoszeń ujawnień, incydentów/ zdarzeń i podejrzeń krzywdzenia małoletnich. Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
      1. przyjmowanie zgłoszeń i monitorowanie rejestru zgłoszeń;
      2. udzielanie pomocy w sporządzaniu notatek służbowych Pracownikom dokonującym zgłoszeń;
      3. wypełnianie Karty interwencji, w przypadku jej podjęcia;
      4. tam gdzie jest to wskazane – wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”;
      5. przygotowywanie wniosków i pism do instytucji zewnętrznych, zgodnie z procedurami ochrony małoletnich;
      6. monitorowanie realizacji Standardów.
  4. Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów
    1. Procedura przeglądu Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy.
    2. Osobą odpowiedzialną za przegląd i aktualizację Standardów jest Dyrektor.
    3. Dyrektor wprowadza do Standardów zmiany, stosowanie do wyników przeglądu i analizy skuteczności i adekwatności do działalności Poradni oraz ogłasza Pracownikom Poradni nowe brzmienie Standardów.
  5. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
    1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie Personelu Poradni do stosowania standardów jest Dyrektor.
    2. Przygotowanie Personelu Poradni, o którym mowa powyżej, w szczególności polega na udostępnieniu dokumentu Standardy ochrony małoletnich i zorganizowaniu szkolenia wstępnego, w ramach którego zostaną przedstawione i omówione:
      1. treści dokumentu;
      2. zasady organizacyjne wspierania i ochrony małoletnich;
      3. standardy obowiązujące w Poradni w zakresie ochrony małoletnich;
      4. tryb postępowania w sytuacji krzywdzenia małoletnich;
      5. rozpoznawanie krzywdzenia, możliwe symptomy;
      6. identyfikacja ryzyka krzywdzenia i podejmowania, zgodnie z prawem, właściwych działań;
      7. odpowiedzialność prawna w przypadku zaniechania postępowania w celu ochrony i wsparcia małoletnich.
    3. Oświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu oraz o zapoznaniu się z treścią Standardów i zobowiązanie do ich przestrzegania składane przez pracowników dołącza się do ich akt osobowych.
  6. Zasady i sposób udostępniania opiekunom oraz dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
    1. W Poradni udostępnia się dwie wersje Standardów:
      1. wersję „pełną”, którą stanowi niniejszy dokument;
      2. wersję „skróconą” – przeznaczoną dla małoletnich, dostosowaną do ich potrzeb i możliwości.
    2. Ogłoszenie następuje poprzez przesłanie tekstu dokumentu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
    3. Terapeuci Poradni przedstawiają małoletnim dostosowaną do ich wieku formę Standardów, podczas zajęć, po ich wprowadzeniu, oraz na początku roku szkolnego.
    4. Za dostosowanie i przekazanie treści Standardów małoletnim objętym kształceniem specjalnym, odpowiada terapeuta prowadzący.
    5. Wgląd w wersję wydrukowaną, dostępną w rejestracji Poradni, mają: wszyscy pracownicy, rodzice, zewnętrzne podmioty uprawnione do kontroli.
  7. ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNEGO DZIECKA LUB OPIEKUNA
    1. Zakres zadań poszczególnych pracowników Poradni w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że małoletni jest krzywdzony

Dyrektor Poradni

  1. Przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia małoletniego oraz prowadzi rozmowę z rodzicami lub opiekunami prawnymi. W sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego podejmuje decyzję o uruchomieniu procedury „Niebieskiej Karty”.
  2. W przypadku, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy z Poradnią, składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu lub zawiadamia policję lub prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa.
  3. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego zawiadamia policję.
  4. W sytuacji, gdy sprawcą przemocy jest osoba dorosła, zawiadamia policję.
  5. W przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni, a wcześniejsze metody postępowania okazały się nieskuteczne zawiadamia sąd.
  6. Prowadzi nadzór nad prowadzeniem przypadku pokrzywdzonego małoletniego. Zapewniając pomoc pracownikom Poradni w realizacji ich zadań np. ułatwiają konsultacje trudnych spraw ze specjalistami, organizują szkolenia w zakresie reagowania na przemoc wobec małoletnich.

Pracownik Poradni:

  1. Przekazuje dyrektorowi informację o tym, że podejrzewają przemoc wobec małoletniego.
  1. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy domowej
    1. Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie o podejrzeniu krzywdzenia dziecka jest pracownik Poradni to informuje o tym fakcie lub zdarzeniach dyrektorowi placówki. Badane są okoliczności sprawy oraz odbywa się rozmowa z rodzicem, prawnym opiekunem lub osobą z najbliższej rodziny pokrzywdzonego, której sprawa nie dotyczy.
    2. Jeżeli stan dziecka wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia dyrektor, lub pracownik Poradni wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).
    3. Dyrektor podejmuje decyzję o wdrożeniu procedury „Niebieskiej Karty” i zleca pracownikowi złożenie wniosku do odpowiedniej instytucji.
    4. W przypadku zaniedbywania dziecka, poniżania, upokarzania, ośmieszania dziecka, wciągania dziecka w konflikt dorosłych, manipulowania nim, dyrektor powiadamia policję, sąd lub zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
  2. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy ze strony pracownika Poradni:
    1. Osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka w Poradni zgłasza problem Dyrektorowi. Dyrektor podejmuje działania w celu zbadania sprawy: rozmowa z dzieckiem, rozmowa z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia, rozmowa z pracownikami Poradni na temat zdarzenia, obserwacja pracownika itd.
    2. Dyrektor powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
    3. Dyrektor placówki, po potwierdzeniu informacji, podejmuje działania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa ogólnego i prawa pracy, stosuje karę porządkową, zawiadamia prokuraturę lub kieruje sprawę do komisji dyscyplinarnej.
    4. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłaszają rodzice lub opiekunowie prawni dziecka Dyrektor może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia.
    5. Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie dziecka o łamaniu jego praw jest pracownik Poradni, to informuje o zaistniałym fakcie lub zdarzeniach Dyrektora.
    6. W zależności od sytuacji Dyrektor informuje rodziców i dziecko o poczynionych ustaleniach i możliwych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  1. ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO
    1. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):
    2. Pracownik Poradni ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
    3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;
    4. Pracownik Poradni jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.
    5. Pracownik Poradni może wykorzystać informacje o małoletnim w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację małoletniego.
    6. Pracownik Poradni, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom innych instytucji np. sąd, szkoła. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik Poradni podaje przedstawicielowi instytucji dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.
  2. ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA
    1. Pracownikowi Poradni nie wolno umożliwiać przedstawicielom innych instytucji utrwalania wizerunku dziecka (tj. filmowanie, fotografowanie) bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
    2. Upublicznienie przez pracownika Poradni wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
    3. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy dziecko oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na facebook.com/instagram.com) w celach promocyjnych.
  3. PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE ,, NIEBIESKIEJ KARTY’’
    1. Jeśli do jakiegokolwiek pracownika w Poradni przyjdzie małoletni i zgłosi, iż wobec niego stosowana jest przemoc, pracownik ten powinien wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”. Każde powzięcie informacji o zaistnieniu przemocy nakazuje rozpocząć działania.
    2. Procedura „Niebieskiej Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka opisanych w rozdziale 3.
    3. Każdorazowo o wszczęciu procedury niebieskiej karty informowany jest Dyrektor placówki.
  4. ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU PORADNI DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
    1. Standardy będą aktualizowane minimum co 2 lata.
    2. Dyrektor Poradni jest osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich, która monitoruje realizację tych standardów, reaguje na ich naruszenie lub ewentualne zmiany.
    3. Dyrektor może powołać zespół koordynujący, jeśli uzna, że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów bądź pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.
    4. W razie konieczności Dyrektor wprowadza zmiany w Standardach.
    5. Każdy terapeuta został zapoznany z Standardami Ochrony Małoletnich i podpisał oświadczenie o zapoznaniu się z nimi.
    6. Każdy terapeuta w szczególności Terapeuci integracji sensorycznej i Logopedzi biorą zgodę pisemną na dotyk dziecka podczas terapii.
  5. ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I DZIECIOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
    1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem ogólnodostępnym dla personelu Poradni, dzieci oraz ich opiekunów.
    2. Dokument publikowany jest na stronie internetowej Poradni oraz dostępny w Recepcji Poradni i w pomieszczeniu socjalnym dla terapeutów.
  6. MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
    1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem jest dyrektor.
    2. Każdy terapeuta został zapoznany z Standardami Ochrony Małoletnich i podpisał oświadczenie o zapoznaniu się z nimi.
  7. ZAPIS KOŃCOWY
    1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

Masz pytanie? Napisz do nas!

Nasi konsultanci są do Twojej dyspozycji i chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania.

Formularz kontaktowy