STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W„CENTRUM WSPOMAGANIA ROZWOJU SENSO SENSO”
Podstawową zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników poradni jest działanie na rzecz dobra dziecka. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie. Standardy ochrony małoletnich obowiązują wszystkich pracowników poradni. Zawierają one wytyczne, dotyczące postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i dobra dzieci.
Standardy ochrony małoletnich obejmują:
- Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
- Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
- Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, w tym zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
- Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów
- Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu
- Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka
- Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi. Zachowania niedozwolone w relacji między małoletnimi
- Zasady ochrony wizerunku małoletniego
- Procedury określające zakładanie „Niebieskiej Karty”
- Zasady aktualizacji ochrony małoletnich oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie personelu poradni do stosowania standardów ochrony małoletnich
- Zasady udostępniania rodzicom i dzieciom standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania
- Monitoring stosowania standardów ochrony małoletnich
- Zapis końcowy
- DEFINICJE
Poniższe terminy mają następujące znaczenie:
- dane osobowe dziecka oznaczają wszelkie dane umożliwiające identyfikację dziecka.
- dyrektor oznacza dyrektora Niepubliczną Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną “ Centrum Wspomagania Rozwoju Senso Senso”;
- dziecko / małoletni oznacza każdą osobę do ukończenia 18 r. życia;
- karta interwencji dokument opisujący zdarzenia dot. krzywdzenie dziecka i zawierający m.in. (i) opis incydentu; (ii) identyfikację osób zaangażowanych: (iii) podjęte działania.
- krzywdzenie dziecka oznacza popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Poradni, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym Przemoc Emocjonalną oraz Przemoc Fizyczną wobec dziecka i jego zaniedbywanie;
- Placówka /Poradnia oznacza Niepubliczną Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną “Centrum Wspomagania Rozwoju Senso Senso;
- Pracownik/Personel Poradni oznacza każdą osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, a także każdą osobę, która na podstawie oddzielnych umów realizują zadania na terenie Poradni i poza nią w kontakcie z uczniami, w tym m.in.: wolontariusze, praktykanci;
- Przemoc oznacza Przemoc fizyczną oraz Przemoc psychiczną;
- Przemoc fizyczna oznacza celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne;
- Przemoc psychiczna oznacza powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać. Jej celem jest naruszenie godności osobistej dziecka.
- Rejestr zgłoszeń oznacza rejestr zgłoszeń zdarzenia dot. krzywdzenie dziecka;
- rodzic/opiekun dziecka oznacza osobę uprawnioną do reprezentowania dziecka, w szczególności jego rodzica, opiekuna prawnego, ale także rodzica zastępczego, który został odpowiednio umocowany prawnie do podejmowania czynności w sprawach dziecka;
- Standardy oznaczają niniejsze standardy ochrony małoletnich w Poradni;
- zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
- Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
- Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z pracą z dzieckiem w Poradni Dyrektor zapewnia wykonanie pkt. 2.2 – 2.4 poniżej.
- Dyrektor pobiera od kandydata/kandydatki na Pracownika Poradni informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
- Wydruk z Rejestru jest przechowywany w aktach osobowych Pracownika Poradni lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/ osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną
- Przed rozpoczęciem pracy, osoby nowozatrudnione, praktykanci, wolontariusze, oraz inne osoby dopuszczone do pracy z dziećmi, zapoznają się ze Standardami.
- Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka Pracownicy Poradni podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania pomocy.
- Pracownicy Poradni w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci, dbają o bezpieczeństwo dzieci, monitorują ich sytuację i dobrostan.
- Zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem w Poradni:
- Niedopuszczalne są zachowania, które wzbudzają poczucie zagrożenia lub noszą znamiona: przemocy fizycznej (np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, duszenie, kopanie, szarpanie), erotyzowania relacji (flirt słowny, dwuznaczny żart, niestosowny dotyk, wyzywające spojrzenie), seksualizacji relacji (obcowanie płciowe i inne czynności seksualne).
- Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu jego intymności i godności.
- Niedopuszczalne są wszelkie formy dyscyplinowania mające na celu upokorzenie, poniżenie oparte na wykorzystywaniu przewagi fizycznej bądź psychicznej.
- nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/ jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej;
- nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, wypowiedzi o podtekście seksualnym, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub
przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby); - Pracownik powinien reagować na każde obraźliwe, niewłaściwe, dyskryminacyjne zachowanie lub słowa małoletnich oraz na wszelkie formy zastraszania i nietolerancji wśród nich. Pracownicy promują i wspierają kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych wśród małoletnich;
- nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Utrwalanie wizerunków dzieci dla celów promocyjnych placówki dozwolone jest tylko po uzyskaniu zgody rodziców/ opiekunów małoletnich.
- Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu każdego małoletniego, bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie i narodowość;
- wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez Pracownika lub Pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji;
- wszyscy małoletni są traktowani przez Pracowników sprawiedliwie. Pracownicy nie dyskryminują ich ze względu na pochodzenie, poczucie tożsamości, wiek, płeć status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę i umiejętności;
- W przypadku, gdy Pracownika łączą z dzieckiem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych małoletnich, opiekunów i Pracowników.
- Niestosowanie się do ww. standardów dotyczących dyscyplinowania małoletnich skutkuje notatką służbową podpisaną przez dyrektora i pracownika, którego to dotyczy.
- Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, w tym zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia
- Pracownicy Poradni posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:
- dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia;
- podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., dziecko często je zmienia;
- dziecko boi się rodzica lub opiekuna, okazuje lęk przed powrotem do domu;
- dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;
- dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;
- dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samookalecza się itp.;
- dziecko mówi o przemocy.
- Jeżeli z objawami u małoletniego współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:
- rodzic/opiekun podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń dziecka;
- rodzic/opiekun odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka;
- rodzic/opiekun mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje dziecko używając niestosownych i stale negatywnych okresleń;
- rodzic/opiekun poddaje małoletniego surowej dyscyplinie lub jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy lub odrzuca małoletniego;
- rodzic/opiekun zachowuje się agresywnie.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka lub uzyskania informacji, że małoletni jest krzywdzony:
- Pracownik przekazuje Dyrektorowi informację o tym, że podejrzewają przemoc wobec małoletniego;
- Dyrektor przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia małoletniego oraz prowadzą rozmowę z rodzicami lub opiekunami prawnymi;
- W sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego podejmują decyzję o uruchomieniu procedury „Niebieskiej Karty”;
- w przypadku, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy z Poradnią, Dyrektor składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu lub zawiadamiają policję lub prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa;
- w przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu każdy Pracownik ma obowiązek zadbać o bezpieczeństwo małoletniego i niezwłocznie poinformować o zagrożeniu odpowiednie służby. Po zakończeniu wskazanych czynności, pracownik dokonuje wpisu w rejestrze zgłoszeń;
- w przypadku podjęcia przez pracownika Poradni podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, każdy Pracownik ma obowiązek niezwłocznego udzielenia małoletniemu wsparcia (zgodnie z posiadanymi możliwościami/ kompetencjami) i zadbania o jego bezpieczeństwo. Po zakończeniu wskazanych czynności, pracownik dokonuje wpisu w rejestrze zgłoszeń
- w przypadku podjęcia przez pracownika Poradni podejrzenia, że dziecko doświadcza zaniedbania lub rodzic/ opiekun dziecka jest niewydolny wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej), Pracownik przeprowadza rozmowę z rodzicem/opiekunem oraz powiadamia o możliwości uzyskania wsparcia psychologicznego i/ lub materialnego. W przypadku braku współpracy rodzica/ opiekuna Pracownik powiadamia Dyrektora, który decyduje o kolejnych działaniach w tym o możliwości powiadomienia ośrodek pomocy społecznej.
- W każdym przypadku zauważenia krzywdzenia małoletniego należy uzupełnić Kartę Interwencji. Kartę załącza się do akt osobowych/teczki małoletniego. W przypadku podejrzeń wobec pracownika, również do akt osobowych pracownika Poradni.
- Jeśli do jakiegokolwiek Pracownika w Poradni przyjdzie małoletni i zgłosi, iż wobec niego stosowana jest Przemoc, Pracownik ten powinien poinformować o tym fakcie Dyrektora, który podejmie decyzję co do dalszych działań. Jednym z możliwych działań jest uruchomienie procedury „Niebieskiej Karty”.
- Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy tworzy się w przypadku decyzji opiekunów o poddaniu małoletniego opiece Poradni w związku z ujawnieniem krzywdy. Plan tworzy Dyrektor poradni z pomocą odpowiednich specjalistów. Plan obejmuje działania stosowne do sytuacji faktycznej, w tym działania przystające do możliwościach i kompetencjach Poradni, możliwości finansowych opiekunów małoletniego, jak również przewidywanego okresu przebywania małoletniego pod opieką Poradni. Plan wsparcia małoletniego może zawierać w szczególności:
- wskazania dotyczące podjęcia przez Poradnię działań w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa, w tym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
- wsparcia, jakie Poradnia może zaoferować małoletniemu;
- możliwości uzyskania pomocy poza Poradnią.
- Za monitorowanie sytuacji oraz realizacji planu wsparcia małoletniego doświadczającego krzywdzenia odpowiada terapeuta, prowadzący małoletniego.
- Dyrektor odpowiada za przyjmowanie zgłoszeń ujawnień, incydentów/ zdarzeń i podejrzeń krzywdzenia małoletnich. Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
- przyjmowanie zgłoszeń i monitorowanie rejestru zgłoszeń;
- udzielanie pomocy w sporządzaniu notatek służbowych Pracownikom dokonującym zgłoszeń;
- wypełnianie Karty interwencji, w przypadku jej podjęcia;
- tam gdzie jest to wskazane – wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”;
- przygotowywanie wniosków i pism do instytucji zewnętrznych, zgodnie z procedurami ochrony małoletnich;
- monitorowanie realizacji Standardów.
- Pracownicy Poradni posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:
- Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów
- Procedura przeglądu Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy.
- Osobą odpowiedzialną za przegląd i aktualizację Standardów jest Dyrektor.
- Dyrektor wprowadza do Standardów zmiany, stosowanie do wyników przeglądu i analizy skuteczności i adekwatności do działalności Poradni oraz ogłasza Pracownikom Poradni nowe brzmienie Standardów.
- Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie Personelu Poradni do stosowania standardów jest Dyrektor.
- Przygotowanie Personelu Poradni, o którym mowa powyżej, w szczególności polega na udostępnieniu dokumentu Standardy ochrony małoletnich i zorganizowaniu szkolenia wstępnego, w ramach którego zostaną przedstawione i omówione:
- treści dokumentu;
- zasady organizacyjne wspierania i ochrony małoletnich;
- standardy obowiązujące w Poradni w zakresie ochrony małoletnich;
- tryb postępowania w sytuacji krzywdzenia małoletnich;
- rozpoznawanie krzywdzenia, możliwe symptomy;
- identyfikacja ryzyka krzywdzenia i podejmowania, zgodnie z prawem, właściwych działań;
- odpowiedzialność prawna w przypadku zaniechania postępowania w celu ochrony i wsparcia małoletnich.
- Oświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu oraz o zapoznaniu się z treścią Standardów i zobowiązanie do ich przestrzegania składane przez pracowników dołącza się do ich akt osobowych.
- Zasady i sposób udostępniania opiekunom oraz dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- W Poradni udostępnia się dwie wersje Standardów:
- wersję „pełną”, którą stanowi niniejszy dokument;
- wersję „skróconą” – przeznaczoną dla małoletnich, dostosowaną do ich potrzeb i możliwości.
- Ogłoszenie następuje poprzez przesłanie tekstu dokumentu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.
- Terapeuci Poradni przedstawiają małoletnim dostosowaną do ich wieku formę Standardów, podczas zajęć, po ich wprowadzeniu, oraz na początku roku szkolnego.
- Za dostosowanie i przekazanie treści Standardów małoletnim objętym kształceniem specjalnym, odpowiada terapeuta prowadzący.
- Wgląd w wersję wydrukowaną, dostępną w rejestracji Poradni, mają: wszyscy pracownicy, rodzice, zewnętrzne podmioty uprawnione do kontroli.
- W Poradni udostępnia się dwie wersje Standardów:
- ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNEGO DZIECKA LUB OPIEKUNA
- Zakres zadań poszczególnych pracowników Poradni w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że małoletni jest krzywdzony
Dyrektor Poradni
- Przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia małoletniego oraz prowadzi rozmowę z rodzicami lub opiekunami prawnymi. W sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego podejmuje decyzję o uruchomieniu procedury „Niebieskiej Karty”.
- W przypadku, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy z Poradnią, składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu lub zawiadamia policję lub prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa.
- W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego zawiadamia policję.
- W sytuacji, gdy sprawcą przemocy jest osoba dorosła, zawiadamia policję.
- W przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni, a wcześniejsze metody postępowania okazały się nieskuteczne zawiadamia sąd.
- Prowadzi nadzór nad prowadzeniem przypadku pokrzywdzonego małoletniego. Zapewniając pomoc pracownikom Poradni w realizacji ich zadań np. ułatwiają konsultacje trudnych spraw ze specjalistami, organizują szkolenia w zakresie reagowania na przemoc wobec małoletnich.
Pracownik Poradni:
- Przekazuje dyrektorowi informację o tym, że podejrzewają przemoc wobec małoletniego.
- Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy domowej
- Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie o podejrzeniu krzywdzenia dziecka jest pracownik Poradni to informuje o tym fakcie lub zdarzeniach dyrektorowi placówki. Badane są okoliczności sprawy oraz odbywa się rozmowa z rodzicem, prawnym opiekunem lub osobą z najbliższej rodziny pokrzywdzonego, której sprawa nie dotyczy.
- Jeżeli stan dziecka wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia dyrektor, lub pracownik Poradni wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).
- Dyrektor podejmuje decyzję o wdrożeniu procedury „Niebieskiej Karty” i zleca pracownikowi złożenie wniosku do odpowiedniej instytucji.
- W przypadku zaniedbywania dziecka, poniżania, upokarzania, ośmieszania dziecka, wciągania dziecka w konflikt dorosłych, manipulowania nim, dyrektor powiadamia policję, sąd lub zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
- Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy ze strony pracownika Poradni:
- Osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka w Poradni zgłasza problem Dyrektorowi. Dyrektor podejmuje działania w celu zbadania sprawy: rozmowa z dzieckiem, rozmowa z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia, rozmowa z pracownikami Poradni na temat zdarzenia, obserwacja pracownika itd.
- Dyrektor powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
- Dyrektor placówki, po potwierdzeniu informacji, podejmuje działania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa ogólnego i prawa pracy, stosuje karę porządkową, zawiadamia prokuraturę lub kieruje sprawę do komisji dyscyplinarnej.
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłaszają rodzice lub opiekunowie prawni dziecka Dyrektor może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia.
- Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie dziecka o łamaniu jego praw jest pracownik Poradni, to informuje o zaistniałym fakcie lub zdarzeniach Dyrektora.
- W zależności od sytuacji Dyrektor informuje rodziców i dziecko o poczynionych ustaleniach i możliwych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO
- Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):
- Pracownik Poradni ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;
- Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;
- Pracownik Poradni jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.
- Pracownik Poradni może wykorzystać informacje o małoletnim w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację małoletniego.
- Pracownik Poradni, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom innych instytucji np. sąd, szkoła. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik Poradni podaje przedstawicielowi instytucji dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.
- ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA
- Pracownikowi Poradni nie wolno umożliwiać przedstawicielom innych instytucji utrwalania wizerunku dziecka (tj. filmowanie, fotografowanie) bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
- Upublicznienie przez pracownika Poradni wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
- Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy dziecko oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na facebook.com/instagram.com) w celach promocyjnych.
- PROCEDURY OKREŚLAJĄCE ZAKŁADANIE ,, NIEBIESKIEJ KARTY’’
- Jeśli do jakiegokolwiek pracownika w Poradni przyjdzie małoletni i zgłosi, iż wobec niego stosowana jest przemoc, pracownik ten powinien wszcząć procedurę „Niebieskiej Karty”. Każde powzięcie informacji o zaistnieniu przemocy nakazuje rozpocząć działania.
- Procedura „Niebieskiej Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka opisanych w rozdziale 3.
- Każdorazowo o wszczęciu procedury niebieskiej karty informowany jest Dyrektor placówki.
- ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU PORADNI DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
- Standardy będą aktualizowane minimum co 2 lata.
- Dyrektor Poradni jest osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich, która monitoruje realizację tych standardów, reaguje na ich naruszenie lub ewentualne zmiany.
- Dyrektor może powołać zespół koordynujący, jeśli uzna, że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów bądź pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.
- W razie konieczności Dyrektor wprowadza zmiany w Standardach.
- Każdy terapeuta został zapoznany z Standardami Ochrony Małoletnich i podpisał oświadczenie o zapoznaniu się z nimi.
- Każdy terapeuta w szczególności Terapeuci integracji sensorycznej i Logopedzi biorą zgodę pisemną na dotyk dziecka podczas terapii.
- ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I DZIECIOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
- Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem ogólnodostępnym dla personelu Poradni, dzieci oraz ich opiekunów.
- Dokument publikowany jest na stronie internetowej Poradni oraz dostępny w Recepcji Poradni i w pomieszczeniu socjalnym dla terapeutów.
- MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH
- Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem jest dyrektor.
- Każdy terapeuta został zapoznany z Standardami Ochrony Małoletnich i podpisał oświadczenie o zapoznaniu się z nimi.
- ZAPIS KOŃCOWY
- Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
Galeria naszego Centrum
Masz pytanie? Napisz do nas!
Nasi konsultanci są do Twojej dyspozycji i chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania.