Zaznacz stronę

Całościowa Diagnoza ADHD – Warszawa

Całościowa diagnoza ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) wraz z rozpoznaniem psychiatrycznym to kompleksowy proces, który ma na celu dokładne określenie, czy dana osoba spełnia kryteria diagnostyczne dla ADHD oraz zidentyfikowanie ewentualnych współwystępujących zaburzeń psychiatrycznych.

Proces ten obejmuje:

  • wywiad psychologiczny
  • obserwację
  • testy psychologiczne
  • spotkanie z psychiatrą
  • wydanie opinii wraz z omówieniem
Diagnoza ADHD Warszawa

Diagnoza ADHD w Senso Senso

Diagnoza ADHD dzieci młodzieży oraz dorosłych składa się z kilku spotkań, podczas których psycholog diagnosta, przeprowadza wywiad, obserwację oraz specjalistyczne testy, mające za zadanie sprecyzowanie występowania cech właściwych dla ADHD. 

Cena diagnozy psychologicznej ADHD: Na cenę diagnozy pod kontem ADHD składają się koszty konsultacji, obserwacji oraz wykorzystanych testów psychologicznych, ich interpretacja oraz omówienie a także opinii psychologiczna wraz z zaleceniami do dalszego postepowania.

Czas trwania: 5 do 7 spotkań w możliwie krótkich odstępach czasu + 10 dni roboczych na opracowanie wyników i wydanie pisemnej opinii

KONSULTACJA

Pierwszą wizytą przed rozpoczęciem diagnozy jest zawsze konsultacja, w trakcie której diagnosta zbiera obszerny wywiad na temat dotychczasowego funkcjonowania, rozwoju oraz etymologii trudności osoby badanej, aby jak najlepiej dobrać narzędzia diagnostyczne oraz rozpoznać potrzeby pacjenta.

W przypadku dzieci oraz nastolatków do 16. roku życia na pierwsze spotkanie zapraszani są wyłącznie rodzice lub opiekunowie prawni.

Ważne informacje:

Na konsultacje warto zabrać ze sobą wszelkie opinie z placówek edukacyjnych oraz od specjalistów, pod których opieką dotychczas przebywał pacjent.

Czas trwania: 

Spotkanie konsultacyjne trwa 50 minut. Konsultacja diagnostyczna przewiduje zwykle od jednego do dwóch spotkań, jednak w wyjątkowo złożonych przypadkach diagnosta może poprosić o kolejne spotkanie.

Koszt: 

Cena jednego spotkania konsultacyjnego to 210 zł

TESTY PSYCHOLOGICZNE

Przy diagnostyce ADHD wiodącym testerem jest badanie komputerowe MOXO oraz wywiad samoopisowy (CONNERS-3 – w przypadku osób od 7 – 18. r.ż, oraz DIVA-5 w przypadku osób dorosłych), jednak psycholog diagnozujący posługuje się także zestawem testów, które są uzupełniającymi się komponentami diagnostycznymi i służą pełnemu zobrazowaniu aktualnego funkcjonowania dziecka, młodzieży czy osoby dorosłej, zarówno pod kątem występowania cech właściwych dla ADHD, jak i zdiagnozowaniu możliwości poznawczych czy intelektualnych.

Psycholog może zalecić poszerzenie diagnozy o dodatkowe narzędzia psychometryczne, aby pełniej obrazować specyficzne potrzeby, trudności, ale i szczególne uzdolnienia i możliwości pacjenta.

MOXO

Test MOXO jest jednym z narzędzi wykorzystywanych do diagnostyki ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder), szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Test przystosowany jest do badania dzieci od 7. roku życia. Jest to komputerowy test oceniający uwagę i impulsywność, który pomaga w identyfikacji objawów charakterystycznych dla ADHD.
Po przeprowadzeniu testu MOXO generowany jest raport terapeutyczny zawierający ocenę w zakresie:

  • Uwagi: Zdolność do utrzymywania koncentracji na zadaniu.
  • Impulsywności: Tendencja do reagowania bez zastanowienia.
  • Czasu reakcji: Precyzja w odpowiedzi na bodźce.
  • Hiperaktywności: Fizyczna aktywność i ruchliwość podczas wykonywania zadań.

Czas trwania: do 30 min

 

CONNERS-3® – Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących

Conners-3® jest narzędziem diagnostycznym przeznaczonym do identyfikacji ADHD oraz współistniejących zaburzeń. Dzięki analizie różnych obszarów funkcjonowania dziecka umożliwia tworzenie profilu i zrozumienie indywidualnych problemów. Umożliwia także oszacowanie ryzyka wystąpienia ADHD.

Czas trwania: Diagnoza testem Conners-3 zamyka się w dwóch spotkaniach. Pierwsze spotkanie jest omówieniem procedury testowej, ponieważ kwestionariusz wypełniają zarówno rodzice jak i nauczyciele z placówki edukacyjnej, oraz wersję samoopisową (jeśli dziecko skończyło lat 7) także sam badany.

 

DIVA – 5 – (Diagnostic Interview for ADHD in Adults, 5th edition)

Kwestionariusz DIVA-5 to strukturalizowane narzędzie diagnostyczne służące do oceny objawów ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) u dorosłych. Narzędzie to zostało zaprojektowane na podstawie kryteriów diagnostycznych DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition) i jest szeroko stosowane przez specjalistów zdrowia psychicznego na całym świecie.

Czas trwania: 90 min

 

BADANIA DODATKOWE

Podczas diagnozy ADHD bardzo ważne jest holistyczne podejście do trudności osoby badanej. Aby diagnoza dała pełen obraz funkcjonowania pacjenta,
a także, aby wykluczyć inne przyczyny dające podobny obraz kliniczny zaleca się przeprowadzenie testów z zakresu pomiaru inteligencji Stanford-Binnet*, testów oceny logopedycznej Komlogo* oraz badania z zakresu przetwarzania słuchowego*, deficytów uwagi* czy integracji sensorycznej*.

* opisane badania mają charakter różnicowy i uzupełniający. Testy nie wchodzą w proces całościowej diagnozy ADHD i są dodatkowo płatne.

 

PODSUMOWANIE DIAGNOZY

Ostatnim etapem diagnozy psychologicznej ADHD jest podsumowanie i wydanie opinii. Opinia jest pisemnym dokumentem, który zawiera szczegółowy opis procesu diagnozy oraz interpretację jej wyników.

Na spotkaniu z diagnostą szczegółowo omawiane są wnioski z przeprowadzonych badań oraz zalecenia dotyczące dalszego wsparcia.

Czas trwania:  Pisemna opinia przygotowywana jest do 10 dni roboczych od przeprowadzenia ostatniego badania w pracesie diagnozy. Omówienie z rodzicem trwa 50 minut

Opinia z Centrum Wspomagania Rozwoju uprawnia do ubiegania się w PPP o wydanie orzeczenia o specjalnych potrzebach kształcenia oraz przy przyznawaniu stopnia niepełnosprawności.

 

Malwina Szymańska

Współzałożyciel Senso Senso, Psycholog, Diagnosta, Psychoterapeuta, Praktyk Tomatis, Trener TUS oraz TUW

O swojej pracy: Wierzę, że w każdym człowieku, a zwłaszcza w dzieciach, tkwi olbrzymi potencjał. Jako terapeuta, widzę siebie jako przewodnika, który wspiera i towarzyszy w drodze do rozwoju tego potencjału i wprowadzania zmian prowadzących do poprawy jakości życia.