Diagnoza gotowości szkolnej – Warszawa
Diagnoza gotowości szkolnej to proces oceny, który ma na celu określenie, czy dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Proces ten dotyczy przede wszystkim dzieci w wieku przedszkolnym, uczęszczających do zerówki, zazwyczaj w ostatnim roku przed planowanym rozpoczęciem edukacji szkolnej.
Diagnoza ta pomaga w zidentyfikowaniu obszarów, w których dziecko może potrzebować dodatkowego wsparcia, a także w wyrównywaniu ewentualnych różnic rozwojowych między dziećmi.
Obejmuje ocenę umiejętności, kompetencji oraz gotowości emocjonalnej i społecznej dziecka do podjęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
Diagnoza gotowości szkolnej w Senso Senso
Cena: 780 zł
Czas trwania: 2-4 spotkań x 50 minut
Dla kogo: Diagnoza obejmuje dzieci rozpoczynające edukację w szkole podstawowej
Ważne informacje:
Aby wykluczyć inne problemy rozwojowe, zaleca się wraz z testami gotowości szkolnej przeprowadzić badanie ilorazu inteligencji Stanford – Binet V, jeśli dziecko nigdy nie było badane. Zalecane jest także wykonanie testów funkcji poznawczych.
Co należy zabrać:
Na pierwsze spotkanie z pedagogiem warto zabrać dokumentację od innych specjalistów, pod których opieką znajduje się dziecko.
Przydatnym źródłem wiedzy jest także opinia od wychowawcy lub nauczycieli oraz pedagoga.
Także niektóre aktualne prace szkolne, mogą stanowić ważną informację o specyficznych trudnościach dziecka.
Przed diagnozą należy odbyć konsultacje z pedagogiem.
Konsultacja pedagogiczna
Konsultacje pedagogiczne przed procesem diagnozy służy rozpoznaniu sytuacji pacjenta.
- Zebrania informacji na temat trudnosci, potrzeb i mozliwości pacjenta.
- Zapoznanie sie i analiza pozyskanej dokumentacji
- Dostosowanie procedury badania przed jego rozpoczęciem,
- Wyjasnieniu procesu diagnostycznego
- Omówienie dodatkowych zaleceń jeśli takie są wskazania.
Czas trwania: 50 minut
Cena: 210 zł
Jak wyglada proces diagnozy gotowości szkolnej w Senso Senso?
Diagnostykę rozpoczynamy zawsze od wizyty konsultacyjnej, na której omawiamy zakres i proces diagnostyczny.
Konsultacja pedagogiczna trwa 50 minut. Na pierwsze spotkanie z pedagogiem zapraszani są sami rodzice, celem zebrania wywiadu terapeutycznego dotyczącego potrzeb dziecka, jego dotychczasowego funkcjonowania oraz rozwoju.
Kolejnym etapem są spotkania z samym dzieckiem celem obserwacji pedagogicznej oraz wykonanie testów gotowości szkolnej z zastosowaniem wystandaryzowanej baterii testowej KOGS – Karty Oceny Gotowości Szkolnej.
Dlaczego gotowość szkolna jest ważna?
Gotowość szkolna jest kluczowa, ponieważ wpływa na sposób, w jaki dziecko radzi sobie w szkole na samym starcie edukacji. Dzieci, które są dobrze przygotowane do podjęcia nauki, zwykle lepiej adaptują się do środowiska szkolnego, mają lepsze wyniki w nauce i wykazują większą motywację do uczenia się. W przeciwnym razie, dzieci niedojrzałe szkolnie mogą napotkać na trudności, które wpłyną negatywnie na ich postępy w nauce, samopoczucie emocjonalne oraz relacje z rówieśnikami i nauczycielami.
Główne cele diagnozy gotowości szkolnej:
- Zidentyfikować poziom rozwoju dziecka w różnych obszarach, takich jak zdolności poznawcze, motoryka, zdolności językowe, umiejętności społeczne i emocjonalne.
- Wykryć ewentualne trudności lub opóźnienia rozwojowe, które mogą wpływać na proces uczenia się.
- Dostosować program nauczania i metody pracy do indywidualnych potrzeb dziecka.
- Podjęcie decyzji o odroczeniu obowiązku szkolnego.
Przedstawienie wyników diagnozy gotowości szkolnej w szkole ma na celu zapewnienie, że nauczyciele będą świadomi potrzeb i poziomu rozwoju każdego dziecka. Umożliwia to lepsze przygotowanie do indywidualnego podejścia i dostosowanie metod nauczania, tak aby wspierać dziecko w początkowej fazie edukacji szkolnej.
Kiedy należy przeprowadzić diagnozę gotowości szkolnej?
Zaleca się przebadać wszystkie dzieci zbliżające się do wieku szkolnego, szczególnie te, które wykazują ewentualne trudności w przystosowaniu się do wymogów szkolnych lub mają problemy z rozwojem w pewnych obszarach.
Szczególną uwagę należy zwrócić na:
- Zdolności komunikacyjne i językowe.
- Gotowość emocjonalną i społeczną do funkcjonowania w grupie rówieśniczej.
- Umiejętności przedszkolne, takie jak rysowanie, liczenie, rozpoznawanie liter.
- Koordynację motoryczną.
- Zainteresowanie nauką i motywację do poznawania nowych rzeczy.
Terminy przeprowadzania diagnozy gotowości szkolnej:
- Diagnoza jesienna powinna być przeprowadzana na początku roku szkolnego (wrzesień – październik), w którym dziecko rozpoczyna realizację rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego. Jej celem jest rozpoznanie ewentualnych problemów dziecka oraz udzielenie mu pomocy edukacyjno-terapeutycznej w trakcie bieżącej pracy w przedszkolu.
- Diagnoza wiosenna powinna być przeprowadzana pod koniec roku szkolnego (kwiecień), w którym dziecko realizuje roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne. Jej celem jest zgromadzenie materiałów, na podstawie których nauczyciele przygotują diagnozę gotowości szkolnej.
Katarzyna Król
Diagnosta pedagogiczny, Pedagog specjalny, Terapeutka dzieci z zaburzeniami komunikacji pisemnej.
O swojej pracy: „ Każde dziecko ma wrodzony potencjał. Nie każdy jednak potrafi go odkryć i wykorzystać. Wspieranie mocnych stron dziecka, pozwala na poprowadzenie go do sukcesu, poprzez pokazanie mu jak wiele rozumie, wie i potrafi.”