Zaznacz stronę

Całościowa diagnoza Spektrum Autyzmu – Warszawa

Całościowa diagnoza spektrum autyzmu (ASD) wraz z rozpoznaniem psychiatrycznym to kompleksowy proces, który ma na celu dokładne określenie, czy dana osoba spełnia kryteria diagnostyczne dla zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz zidentyfikowanie ewentualnych współwystępujących zaburzeń psychiatrycznych.

Proces ten obejmuje:

  • wywiad psychologiczny
  • obserwację
  • testy psychologiczne
  • spotkanie z psychiatrą
  • wydanie opinii wraz z omówieniem
Diagnoza ADHD Warszawa

Diagnoza Spektrum Autyzmu w Senso Senso

 

Diagnoza spektrum autyzmu dzieci, młodzieży oraz dorosłych odbywa się w cyklu spotkań, podczas których psycholog diagnosta przeprowadza wywiad, obserwację oraz specjalistyczne testy, mające za zadanie sprecyzowanie występowania cech właściwych dla spektrum autyzmu.

Rozpoznanie Spektrum Autyzmu odbywa się w zespole diagnozującym, co wiąże się z ewentualnością konsultacji ze specjalistami różnych dziedzin.

W Centrum Wspomagania Rozwoju Senso Senso dokonasz całościowej diagnozy Spektrum Autyzmu oraz usyskasz zaświadczenie lekarskie z wynikiem przeprowadzonej diagnozy.

Na podstawie wystawionej opinii możesz ubiegać się o wystawienie orzeczenia o niepełnosprawności lub o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Cena: 2890 zł

Czas trwania:  3 do 6 spotkań w możliwie krótkich odstępach czasu + 10 dni roboczych na opracowanie wyników i wydanie pisemnej opinii.

 

KONSULTACJA

Pierwszą wizytą przed rozpoczęciem diagnozy jest zawsze konsultacja, w trakcie której diagnosta zbiera obszerny wywiad na temat dotychczasowego funkcjonowania, rozwoju oraz etymologii trudności osoby badanej, aby jak najlepiej dobrać narzędzia diagnostyczne oraz rozpoznać potrzeby pacjenta.

W przypadku dzieci oraz nastolatków do 16. roku życia na pierwsze spotkanie zapraszani są wyłącznie rodzice lub opiekunowie prawni.

Ważne informacje:

Na konsultację warto zabrać ze sobą wszelkie opinie z placówek edukacyjnych oraz od specjalistów, pod których opieką dotychczas przebywał pacjent.

Czas trwania: 

Spotkanie konsultacyjne trwa 50 minut. Konsultacja diagnostyczna przewiduje zwykle od jednego do dwóch spotkań, jednak w wyjątkowo złożonych przypadkach diagnosta może poprosić o kolejne spotkanie.

Koszt: 

Cena jednego spotkania konsultacyjnego to 250 zł


TESTY PSYCHOLOGICZNE

Przy diagnostyce Spektrum Autyzmu wiodącym testerem jest kwestionariusz ADOS-2, jednak psycholog diagnozujący posługuje się także zestawem testów, które są uzupełniającymi się komponentami diagnostycznymi i służą pełnemu zobrazowaniu aktualnego funkcjonowania dziecka, młodzieży czy osoby dorosłej, zarówno pod kątem występowania cech właściwych dla spektrum autyzmu, jak i zdiagnozowaniu możliwości poznawczych czy intelektualnych.

Psycholog może zalecić poszerzenie diagnozy o dodatkowe narzędzia psychometryczne, aby pełniej obrazować specyficzne potrzeby, trudności,
ale i szczególne uzdolnienia i możliwości pacjenta.

 

ADOS-2

Głównym narzędziem diagnostycznym spektrum autyzmu jest ADOS-2, czyli Skala Obserwacyjna do Diagnozy Autyzmu Druga Edycja (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition) to jedno z czołowych narzędzi używanych w celu diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD).
Jest to standardowy instrument do oceny i diagnozy autyzmu u osób w różnym wieku, od niemowląt po dorosłych.

Czas trwania: Wykonanie testu ADOS-2 trwa zwykle między 40 a 60 minut.

 

ADI-R

Narzędziem, które znacząco wspiera proces diagnostyczny jest ADI-R, czyli „Autism Diagnostic Interview-Revised”. To ustrukturalizowany pogłębiony wywiad kliniczny, którego głównym celem jest zebranie kluczowych informacji z zakresu komunikacji werbalnej i niewerbalnej, zdolności i trudności związanych z mową, gestami, mimiką twarzy itp. Dostarcza on informacji na temat interakcji społecznych oraz specyficznego funkcjonowania pacjenta. Wywiad ADI-R jest zbierany wyłącznie od opiekunów lub partnerów osoby badanej.

Czas trwania: Przeprowadzenie wywiadu ADI-R trwa od 50 do 90 minut.

 

PEP-3

Jeśli diagnoza spektrum autyzmu jest przeprowadzana u dziecka w wieku szkolnym, bardzo istotnym elementem jest przeprowadzenie testu PEP-3, czyli „Psychoeducational Profile, Third Edition”. Jest to narzędzie służące do oceny umiejętności dzieci ze spektrum autyzmu (ASD) i innymi zaburzeniami rozwojowymi, służące do oceny umiejętności związanych z nauką i funkcjonowaniem w kontekście edukacyjnym.

Czas trwania: Przeprowadzenie testu PEP-3 trwa zwykle 90 minut. W określonych przypadkach może być konieczne umówienie dodatkowej wizyty.

 

ASRS

Uzupełnieniem diagnozy Spektrum Autyzmu jest kwestionariusz ASRS, czyli „Autism Spectrum Rating Scales”. Jest to narzędzie służące do oceny
i identyfikacji objawów i zachowań związanych ze spektrum autyzmu (ASD) u dzieci i młodzieży w wieku od 2 do 18 lat. ASRS koncentruje się na szerokim zakresie objawów i zachowań związanych z ASD, takich jak komunikacja, wzajemne interakcje społeczne, zachowania stereotypowe, czy zdolności adaptacyjne, jednak nie stanowi samodzielnego narzędzia do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Czas trwania: Uzupełnienie kwestionariusza trwa zwykle 20 minut i jest on wypełniany przez rodziców, opiekunów lub wychowawców szkolnych bądź nauczycieli współorganizujących proces kształcenia. Kwestionariusz jest zwykle częścią wywiadu zebranego podczas konsultacji diagnostycznej.

 

BADANIA DODATKOWE:

Podczas diagnozy spektrum autyzmu bardzo ważne jest holistyczne podejście do trudności osoby badanej. Aby diagnoza dała pełen obraz funkcjonowania pacjenta, a także, aby wykluczyć inne przyczyny dające podobny obraz kliniczny, jak zaburzenia spektrum autyzmu (ASD), zaleca się przeprowadzenie testów z zakresu pomiaru inteligencji Stanford-Binnet*, testów oceny logopedycznej Komlogo* oraz badania z zakresu przetwarzania słuchowego*, deficytów uwagi* czy integracji sensorycznej*.

* opisane badania mają charakter różnicowy i uzupełniający. Testy nie wchodzą w proces całościowej diagnozy Spektrum Autyzmu, i są dodatkowo płatne.

 

PODSUMOWANIE DIAGNOZY

Ostatnim etapem diagnozy psychologicznej spektrum autyzmu jest podsumowanie i wydanie opinii psychologicznej. Opinia jest pisemnym dokumentem, który zawiera szczegółowy opis procesu diagnozy oraz interpretację jej wyników. Na spotkaniu z diagnostą szczegółowo omawiane są wnioski z przeprowadzonych badań oraz zalecenia dotyczące dalszego wsparcia.

 

Czas trwania:  Pisemna opinia przygotowywana jest do 10 dni roboczych od przeprowadzenia ostatniego badania w pracesie diagnozy. Omówienie z rodzicem trwa 50 minut

Opinia z Centrum Wspomagania Rozwoju uprawnia do ubiegania się w PPP o wydanie orzeczenia o specjalnych potrzebach kształcenia oraz przy przyznawaniu stopnia niepełnosprawności.

Dlaczego diagnoza spektrum autyzmu jest istotna?

Diagnozowanie spektrum autyzmu jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego wsparcia i zrozumienia osobom z ASD oraz ich opiekunom i rodzinom. Dzięki diagnozie można lepiej dostosowywać środowisko do potrzeb osoby z autyzmem oraz efektywniej pracować nad rozwojem jej umiejętności. Akceptacja specyficznych cech oraz funkcjonowania jest łatwiejsza, gdy zna się przyczyny pewnych zachowań i reakcji.

Im wcześniej zostanie postawiona diagnoza, tym szybciej można rozpocząć odpowiednią terapię i wsparcie. Wczesna interwencja jest często kluczem do lepszych efektów w dłuższej perspektywie. Dzieci z ASD mogą potrzebować specjalnych strategii nauczania lub przystosowań w szkole, wymagają także odpowiednich strategii komunikacji i codziennej współpracy, a diagnoza otwiera dostęp do dodatkowego wsparcia edukacyjnego oraz specjalistycznego, które znacząco poprawiają ich komfort oraz funkcjonowanie w wielu aspektach.

Diagnoza dostarcza wyjaśnienia dotyczącego doświadczanych trudności i pozwala zaplanować skuteczne strategie wsparcia oraz terapii osób ze spektrum autyzmu.

 

Poznaj naszych Diagnostów

Malwina Szymańska

Współzałożyciel Senso Senso, Psycholog, Diagnosta, Psychoterapeuta, Praktyk Tomatis, Trener TUS oraz TUW

O swojej pracy: Wierzę, że w każdym człowieku, a zwłaszcza w dzieciach, tkwi olbrzymi potencjał. Jako terapeuta, widzę siebie jako przewodnika, który wspiera i towarzyszy w drodze do rozwoju tego potencjału i zmian prowadzących do poprawy jakości życia.