Zaznacz stronę
adhd

Wstęp

Witamy na blogu poradni Senso Senso, miejscu, gdzie dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem dotyczącym różnych aspektów zdrowia psychicznego. 

Kontynuujemy serię artykułów poświęconą jednemu z często niezrozumiałych i źle diagnozowanych zaburzeń – ADHD, czyli zespołu nadpobudliwości psychoruchowej. Celem tej serii jest rozwianie mitów, dostarczenie rzetelnych informacji i wsparcie zarówno osób dotkniętych tym zaburzeniem, jak i ich bliskich.

Dzisiaj odpowiadamy na pytanie:

Jakie są główne trudności dzieci z ADHD?

Dzieci z ADHD napotykają wiele wyzwań, które mogą wpływać na różne aspekty ich życia. Oto kilka głównych problemów, z którymi borykają się dzieci z ADHD.

  1. W szkole 

Występują tu problemy z uwagą i koncentracją, takie jak trudności w skupieniu się na zadaniach i ich dokładnym wykonaniu, łatwość w rozpraszaniu się przez bodźce zewnętrzne. 

Poza tym dzieci mogą mieć problemy z organizacją planowania i organizowania zadań, czy z zapominaniem o zadaniach domowych i testach. 

Niejednokrotnie przez trudności w uczeniu się i przyswajaniu informacji oraz problemy z zadaniami wymagającymi koncentracji i długotrwałego wysiłku dzieci osiągają niskie oceny. 

Dziecko z ADHD nie dostrzega niestosowności swych (nieadekwatnych) wypowiedzi i często przekracza granice, skraca dystans. Nie widzi różnicy w rozmowie z koleżanką, nauczycielką czy panią dyrektor.

  1. W relacjach społecznych:

W tym obszarze występują takie problemy, jak trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu przyjaźni, konflikty z rówieśnikami. 

Dzieci z ADHD częściej niż „zdrowe” dzieci są nielubiane przez rówieśników z powodu impulsywnego oraz agresywnego zachowania. Ta impulsywność przejawia się m.in. w wybuchowym niszczeniu rzeczy, niedostosowanej, nadmiernej reakcji na drobne nawet zaczepki kolegów. 

Trudniej im współpracować w grach zespołowych, w których pożądana jest struktura i harmonia. 

Wszystko to powoduje odrzucenie przez rówieśników z powodu braku zrozumienia i akceptacji.

  1. W domu

W tym obszarze mamy do czynienia z konfliktami z rodzicami i rodzeństwem z powodu trudności w zachowaniu dziecka, braku przestrzegania zasad i dyscypliny. 

Dziecko ma problemy z samokontrolą, zdarzają mu się wybuchy złości i frustracji, ma trudności w opanowaniu impulsów i emocji. 

Towarzyszą temu buntowniczość oraz mówienie dużo i głośno, oraz nieposłuszeństwo (brak trwałej reakcji na dyscyplinujące uwagi).

  1. Zdrowie emocjonalne

Częstym problemem jest niska samoocena, poczucie niepowodzenia i braku kompetencji, poczucie odrzucenia i samotności. 

Nieraz występują frustracja, złość oraz smutek, a także skłonność do występowania innych zaburzeń, takich jak depresja i zaburzenia lękowe.

  1. Rozwój

W tym obszarze występują opóźnienia w rozwoju umiejętności motorycznych, jak trudności w nauce pływania, jazdy na rowerze czy wiązania sznurowadła. 

Zdarzają się niejednokrotnie problemy ze snem, np. trudności z zasypianiem i utrzymaniem ciągłości snu, z nieregularnym rytmem snu i czuwania, czy problemy z nadmierną sennością w ciągu dnia.

Dla dzieci z ADHD i ich rodzin kluczowe jest otrzymywanie odpowiedniego wsparcia, zarówno w formie terapii behawioralnej, jak i ewentualnie leczenia farmakologicznego, oraz dostosowywanie środowiska edukacyjnego i domowego do ich potrzeb.

Zastanawiasz się czy Ty lub ktoś w Twojej rodzinie może cierpieć na zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)?
Zadbaj o diagnozę ADHD oraz profesjonalną terapię ADHD w Senso Senso.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Państwa źródłem cennych informacji na temat ADHD.

Diagnozowanie i leczenie tego zaburzenia wymaga kompleksowego podejścia i współpracy wielu specjalistów. W Senso Senso świadczymy kompleksowe wsparcie w zakresie diagnozowania i leczenia ADHD.

Jeśli mają Państwo pytania lub potrzebują wsparcia, poradnia Senso Senso jest zawsze do Państwa dyspozycji.

Spis powiązanych artykułów

  1. Czym jest ADHD?
  2. Po czym poznam, że moje dziecko ma ADHD? 
  3. Jak diagnozujemy ADHD?
  4. Czy dziecko jest niegrzeczne czy po prostu niezdiagnozowane pod kątem ADHD?
  5. Jakie są główne trudności dzieci z adhd?
  6. Jakie problemy w szkole mają dzieci z ADHD?
  7. Jak funkcjonuje pamięć i uwaga u dzieci z ADHD?
  8. Jak pracować w szkole z uczniem z ADHD?
  9. Jak rodzic może pomóc swojemu dziecku z ADHD w szkole?

Autor: Malwina

2023-11-14

Dieta sensoryczna Skąd wziął się termin "dieta sensoryczna"? Pojęcie „dieta sensoryczna” (sensory diet) został...

Spektrum Autyzmu u dziewczynek

Spektrum Autyzmu u dziewczynek

Słowem wstępu  W latach siedemdziesiątych XX. w. brytyjska psychiatra Lorna Wing stwierdziła, że jeśli dziecko...