Zaznacz stronę

Czy dziecko jest niegrzeczne czy po prostu niezdiagnozowane pod kątem ADHD?

Wstęp

Witamy na blogu poradni Senso Senso, miejscu, gdzie dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem dotyczącym różnych aspektów zdrowia psychicznego. 

Rozpoczynamy serię artykułów poświęconą jednemu z często niezrozumiałych i źle diagnozowanych zaburzeń – ADHD, czyli zespołu nadpobudliwości psychoruchowej. 

Celem tej serii jest rozwianie mitów, dostarczenie rzetelnych informacji i wsparcie zarówno osób dotkniętych tym zaburzeniem, jak i ich bliskich.

Czy dziecko jest niegrzeczne czy po prostu niezdiagnozowane pod kątem ADHD?

Odróżnienie, czy dziecko jest po prostu niegrzeczne, czy może ma niezdiagnozowane ADHD, może być wyzwaniem. 

Warto zauważyć, że dzieci mogą być czasem impulsywne, nieposłuszne czy nadpobudliwe, nawet jeśli nie mają ADHD. 

Różnice w zachowaniu są często minimalne i mogą wymagać obserwacji przez specjalistę. Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w odróżnieniu.

  1. Czas trwania 
  • Symptomy ADHD są konsekwentne i trwają przez dłuższy czas (co najmniej 6 miesięcy) i występują w różnych sytuacjach, zarówno w domu, jak i w szkole i podczas zabawy z przyjaciółmi.
  • Niegrzeczne zachowanie może być sporadyczne i występować głównie w określonych sytuacjach lub jako reakcja na określone bodźce.
  1. Intensywność i częstotliwość
  • Dzieci z ADHD wykazują pewne zachowania (takie jak hiperaktywność, impulsywność, zaburzenia uwagi) znacznie częściej i intensywniej niż ich rówieśnicy.
  • Niegrzeczne i buntownicze zachowania u dzieci często są mniej intensywne i rzadsze od symptomów ADHD.
  1.  Dyscyplina i zasady
  • Dzieci z ADHD często mają trudności z przestrzeganiem reguł i struktury, nawet jeśli chcą być posłuszne i zdają sobie sprawę z konsekwencji.
  • Dzieci, które są po prostu niegrzeczne, mogą poprawić swoje zachowanie w odpowiedzi na konsekwencje i ustalone granice.
  1. Funkcjonowanie w różnych obszarach życia
  • Dzieci z ADHD mają problemy w wielu obszarach życia, w tym w szkole, w domu i w relacjach z rówieśnikami.
  • Niegrzeczne zachowania mogą nie wpływać tak bardzo na codzienne funkcjonowanie dziecka.
  1. Obecność innych symptomów
  • ADHD często współwystępuje z innymi problemami, takimi jak trudności w nauce, zaburzenia snu, zaburzenia lękowe i depresja.
  • Niegrzeczne zachowanie może nie mieć związku z innymi problemami zdrowia psychicznego lub rozwojowymi.

Aby dokładnie ocenić, czy dziecko ma ADHD, zaleca się konsultację z lekarzem lub psychologiem dziecięcym, który może przeprowadzić dokładne badania i ewaluacje. Rozpoznanie ADHD opiera się na ocenie szeregu różnych aspektów funkcjonowania dziecka, takich jak jego zdolności poznawcze, osiągnięcia szkolne, zachowanie społeczne i emocjonalne oraz funkcjonowanie w domu i w szkole.

Zastanawiasz się czy Ty lub ktoś w Twojej rodzinie może cierpieć na zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)?
Zadbaj o diagnozę ADHD oraz profesjonalną terapię ADHD w Senso Senso.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Państwa źródłem cennych informacji na temat ADHD.

Diagnozowanie i leczenie tego zaburzenia wymaga kompleksowego podejścia i współpracy wielu specjalistów. W Senso Senso świadczymy kompleksowe wsparcie w zakresie diagnozowania i leczenia ADHD.

Zachęcamy do śledzenia naszego bloga, gdzie w kolejnych artykułach będziemy zgłębiać różne aspekty ADHD, odpowiadać na pytania i rozwiewać wątpliwości. 

Jeśli mają Państwo pytania lub potrzebują wsparcia, poradnia Senso Senso jest zawsze do Państwa dyspozycji.

Spis powiązanych artykułów

  1. Czym jest ADHD?
  2. Po czym poznam, że moje dziecko ma ADHD? 
  3. Jak diagnozujemy ADHD?
  4. Czy dziecko jest niegrzeczne czy po prostu niezdiagnozowane pod kątem ADHD?
  5. Jakie są główne trudności dzieci z adhd?
  6. Jakie problemy w szkole mają dzieci z ADHD?
  7. Jak funkcjonuje pamięć i uwaga u dzieci z ADHD?
  8. Jak pracować w szkole z uczniem z ADHD?
  9. Jak rodzic może pomóc swojemu dziecku z ADHD w szkole?

Autor: Malwina

2023-11-11

Spektrum Autyzmu u dziewczynek

Spektrum Autyzmu u dziewczynek

Słowem wstępu  W latach siedemdziesiątych XX. w. brytyjska psychiatra Lorna Wing stwierdziła, że jeśli dziecko...