Zaznacz stronę

Diagnoza dysleksji – Warszawa

Diagnoza dysleksji pozwala na wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się, która umożliwia dostosowanie sytuacji egzaminacyjnych oraz codziennej edukacji dziecka do jego potrzeb i możliwości.

  • Cel: Określenie, czy uczeń ma trudności w czytaniu i pisaniu wynikające z dysleksji oraz ustalenie odpowiedniego planu wsparcia.
  • Dla kogo: Uczniowie, którzy mają trudności w czytaniu i pisaniu, które nie są spowodowane innymi czynnikami, takimi jak brak odpowiedniego nauczania, problemy ze wzrokiem czy słuchem czy niski poziom inteligencji.
  • Metoda: Proces diagnozy obejmuje wywiady z rodzicami, obserwację ucznia, testy psychologiczne, testy diagnostyczne dotyczące czytania i pisania, analizę próbek pisemnych oraz inne testy w zależności od indywidualnych potrzeb potrzeb.

Wyniki testów uzyskanych po diagnozie w SensoSenso pozwalają uzyskać opinię wydawaną przez publiczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.

Diagnoza dysleksji w Senso Senso

Cena: 890 zł

Czas trwania: 2-4 spotkań x 50 minut

Dla kogo: Diagnoza obejmuje uczniów pierwszych etapów edukacyjnych klas 1-3 w zakresie ryzyka dysleksji, oraz uczniów powyżej klasy 4 – dla diagnozy dysleksji rozwojowej lub nabytej.

Ważne informacje:

Aby wykluczyć inne problemy rozwojowe, zaleca się wraz z testami dyslektycznymi przeprowadzić badanie ilorazu inteligencji Stanford – Binet V, jeśli dziecko nigdy nie było badane. Zalecane jest także wykonanie testów funkcji poznawczych. 

Co należy zabrać:

Na pierwsze spotkanie z pedagogiem warto zabrać dokumentację od innych specjalistów, pod których opieką znajduje się dziecko oraz świadectwa szkolne
z poprzednich lat. Przydatnym źródłem wiedzy jest także opinia od wychowawcy lub nauczycieli szkolnych oraz pedagoga szkolnego. Także niektóre aktualne prace lub zeszyty szkolne, mogą stanowić ważną informację o specyficznych trudnościach dziecka.

Przed diagnozą należy odbyć konsultacje z pedagogiem.

Konsultacja pedagogiczna

Konsultacje pedagogiczne przed procesem diagnozy służy rozpoznaniu sytuacji pacjenta. 

  • Zebrania informacji na temat trudności, potrzeb i możliwości pacjenta.
  • Zapoznanie się i analiza pozyskanej dokumentacji
  • Dostosowanie procedury badania przed jego rozpoczęciem,
  • Wyjasnieniu procesu diagnostycznego
  • Omówienie dodatkowych zaleceń jeśli takie są wskazania.

Czas trwania: 50 minut

Cena: 210 zł

Diagnoza dyskleksji:

Diagnoza dysleksji jest ważna, ponieważ pozwala na właściwe zrozumienie i adresowanie trudności związanych z tym zaburzeniem, dając osobom z dysleksją szansę na pełniejsze i bardziej satysfakcjonujące życie edukacyjne i codzienne funkcjonowanie.  Dla wielu dzieci i dorosłych z nierozpoznaną dysleksją doświadczenie niepowodzeń szkolnych może prowadzić do frustracji, niskiej samooceny i braku pewności siebie. Rozpoznanie dysleksji pomaga zrozumieć źródło tych trudności, co pozwala na lepsze wsparcie edukacyjne oraz emocjonalne.

Diagnoza Dysleksji umożliwia:

  • Rozpoznanie trudności: Dysleksja wpływa na umiejętności czytania, pisania i ortografii, ale objawy mogą być różne dla różnych osób. Dokładna diagnoza pozwala zrozumieć, z jakimi konkretnymi trudnościami boryka się dana osoba.
  • Wczesna interwencja: Wczesne wykrycie dysleksji pozwala na szybkie wdrożenie odpowiednich terapiii oraz strategii nauczania, co zwiększa szanse na sukces edukacyjny i zmniejsza ryzyko wystąpienia problemów z samooceną czy motywacją do nauki.
  • Dostosowane metody nauczania: Nauczyciele i terapeuci mogą dostosować metody i materiały dydaktyczne do potrzeb ucznia z dysleksją, co sprzyja efektywniejszej nauce.
  • Zrozumienie przez otoczenie: Kiedy dysleksja jest rozpoznana, rodzice, nauczyciele i rówieśnicy są bardziej świadomi trudności, z jakimi boryka się osoba z dysleksją. Może to prowadzić do większej empatii, wsparcia i dostosowania oczekiwań.
  • Dostęp do zasobów i wsparcia: W wielu krajach rozpoznanie dysleksji daje prawo do dodatkowych zasobów i wsparcia w szkołach, takich jak dodatkowy czas na egzaminy, użycie technologii wspomagającej czy dostęp do specjalistycznych terapii.
  • Samopoznanie: Dla wielu osób z dysleksją rozpoznanie tego zaburzenia stanowi punkt zwrotny w ich życiu. Pozwala im zrozumieć, że ich trudności nie wynikają z lenistwa czy braku inteligencji, ale mają konkretną przyczynę neurologiczną.

Proces diagnozy dysleksji

Proces diagnozy dysleksji jest wieloetapowy i wymaga interdyscyplinarnego podejścia.

W Senso Senso zapewniamy wszystkich potrzebnych specjalistów w jednym miejscu w dogodnej lokalizacji na warszawskim Mokotowie.

Proces diagnozy zaczynamy zawsze od konsultacji z rodzicami.

Na tym etapie zbierane są informacje na temat historii rozwoju dziecka, ewentualnych problemów w okresie niemowlęcym i wczesnego dzieciństwa, rodzinnego występowania problemów z czytaniem, a także obserwacji specjalistów i nauczycieli dotyczących trudności dziecka w szkole.

Drugim etapem jest obserwacja ucznia.

Pedagog lub psycholog diagnozujący, obserwuje zachowanie ucznia podczas wykonywania zadań szkolnych, zwłaszcza podczas czytania i pisania, aby zidentyfikować ewentualne trudności.

Kolejnym kluczowym elementem diagnozy ryzyka dysleksji lub dysleksji są testy.

Podczas diagnozy wykorzystujemy:

  • Baterie testów Stanford – Binet 5 – przeprowadzane, aby ocenić ogólny poziom inteligencji ucznia oraz wykluczyć inne przyczyny trudności w nauce, np. związane z normą intelektualną
  • Testy diagnostyczne dotyczące czytania i pisania – Bateria Metod Diagnozy Przyczyn Niepowodzeń Szkolnych; są to specjalistyczne narzędzia, które oceniają zdolności dekodowania tekstów, rozumienia czytanego tekstu, szybkość czytania oraz umiejętności pisania.
  • Testy percepcji słuchowej: Mogą być przeprowadzane, by sprawdzić, czy uczniowi nie sprawia trudności rozróżnianie podobnie brzmiących dźwięków.
  • Analiza próbek pisemnych: Sprawdzenie, czy uczniowie teksty zawierają charakterystyczne dla dysleksji błędy ortograficzne lub błędy w pisowni.
  • Inne testy: Mogą być przeprowadzone dodatkowe badania, takie jak testy funkcji wzrokowych, jeżeli istnieją podejrzenia co do innych problemów zdrowotnych wpływających na proces czytania.

Ostatnim elementem diagnozy dysleksji są wyniki testów oraz rekomendacje.

Po analizie wszystkich zgromadzonych danych specjalista dokonuje oceny, czy istnieją podstawy do postawienia diagnozy dysleksji, i przedstawia rekomendacje dotyczące dalszej terapii. Z wynikami testów mogą udać się Państwo do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, która posiada uprawnienia do wydania pełnoprawnej opinii na podstawie wyników testów wykonanych w SensoSenso.

Katarzyna Król

Diagnosta pedagogiczny, Pedagog specjalny, Terapeutka dzieci z zaburzeniami komunikacji pisemnej.

O swojej pracy: „ Każde dziecko ma wrodzony potencjał. Nie każdy jednak potrafi go odkryć i wykorzystać. Wspieranie mocnych stron dziecka, pozwala na poprowadzenie go do sukcesu, poprzez pokazanie mu jak wiele rozumie, wie i potrafi.”