Zaznacz stronę

Diagnoza dysleksji – Warszawa

Diagnoza dysleksji pozwala na wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się, która umożliwia dostosowanie sytuacji egzaminacyjnych oraz codziennej edukacji dziecka do jego potrzeb i możliwości.

  • Cel: Określenie, czy uczeń ma trudności w czytaniu i pisaniu wynikające z dysleksji oraz ustalenie odpowiedniego planu wsparcia.
  • Dla kogo: Uczniowie, którzy mają trudności w czytaniu i pisaniu, które nie są spowodowane innymi czynnikami, takimi jak brak odpowiedniego nauczania, problemy ze wzrokiem czy słuchem czy niski poziom inteligencji.
  • Metoda: Proces diagnozy obejmuje wywiady z rodzicami, obserwację ucznia, testy psychologiczne, testy diagnostyczne dotyczące czytania i pisania, analizę próbek pisemnych oraz inne testy w zależności od indywidualnych potrzeb potrzeb.

Prawidłowa diagnoza jest kluczowa dla opracowania efektywnego planu wsparcia i dostosowań dla ucznia z dysleksją.

Diagnoza dysleksji w Senso Senso

Cena: 890 zł

Czas trwania: 2-4 spotkań x 50 minut

Dla kogo: Diagnoza obejmuje uczniów pierwszych etapów edukacyjnych klas 1-3 w zakresie ryzyka dysleksji, oraz uczniów powyżej klasy 4 – dla diagnozy dysleksji rozwojowej lub nabytej.

Ważne informacje:

Aby wykluczyć inne problemy rozwojowe, zaleca się wraz z testami dyslektycznymi przeprowadzić badanie ilorazu inteligencji Stanford – Binet V, jeśli dziecko nigdy nie było badane. Zalecane jest także wykonanie testów funkcji poznawczych. 

Co należy zabrać:

Na pierwsze spotkanie z pedagogiem warto zabrać dokumentację od innych specjalistów, pod których opieką znajduje się dziecko oraz świadectwa szkolne
z poprzednich lat. Przydatnym źródłem wiedzy jest także opinia od wychowawcy lub nauczycieli szkolnych oraz pedagoga szkolnego. Także niektóre aktualne prace lub zeszyty szkolne, mogą stanowić ważną informację o specyficznych trudnościach dziecka.

Przed diagnozą należy odbyć konsultacje z pedagogiem.

Konsultacja pedagogiczna

Konsultacje pedagogiczne przed procesem diagnozy służy rozpoznaniu sytuacji pacjenta. 

  • Zebrania informacji na temat trudności, potrzeb i możliwości pacjenta.
  • Zapoznanie się i analiza pozyskanej dokumentacji
  • Dostosowanie procedury badania przed jego rozpoczęciem,
  • Wyjasnieniu procesu diagnostycznego
  • Omówienie dodatkowych zaleceń jeśli takie są wskazania.

Czas trwania: 50 minut

Cena: 210 zł

Diagnoza dyskleksji:

Diagnoza dysleksji jest ważna, ponieważ pozwala na właściwe zrozumienie i adresowanie trudności związanych z tym zaburzeniem, dając osobom z dysleksją szansę na pełniejsze i bardziej satysfakcjonujące życie edukacyjne i codzienne funkcjonowanie.  Dla wielu dzieci i dorosłych z nierozpoznaną dysleksją doświadczenie niepowodzeń szkolnych może prowadzić do frustracji, niskiej samooceny i braku pewności siebie. Rozpoznanie dysleksji pomaga zrozumieć źródło tych trudności, co pozwala na lepsze wsparcie edukacyjne oraz emocjonalne.

Diagnoza Dysleksji umożliwia:

  • Rozpoznanie trudności: Dysleksja wpływa na umiejętności czytania, pisania i ortografii, ale objawy mogą być różne dla różnych osób. Dokładna diagnoza pozwala zrozumieć, z jakimi konkretnymi trudnościami boryka się dana osoba.
  • Wczesna interwencja: Wczesne wykrycie dysleksji pozwala na szybkie wdrożenie odpowiednich terapiii oraz strategii nauczania, co zwiększa szanse na sukces edukacyjny i zmniejsza ryzyko wystąpienia problemów z samooceną czy motywacją do nauki.
  • Dostosowane metody nauczania: Nauczyciele i terapeuci mogą dostosować metody i materiały dydaktyczne do potrzeb ucznia z dysleksją, co sprzyja efektywniejszej nauce.
  • Zrozumienie przez otoczenie: Kiedy dysleksja jest rozpoznana, rodzice, nauczyciele i rówieśnicy są bardziej świadomi trudności, z jakimi boryka się osoba z dysleksją. Może to prowadzić do większej empatii, wsparcia i dostosowania oczekiwań.
  • Dostęp do zasobów i wsparcia: W wielu krajach rozpoznanie dysleksji daje prawo do dodatkowych zasobów i wsparcia w szkołach, takich jak dodatkowy czas na egzaminy, użycie technologii wspomagającej czy dostęp do specjalistycznych terapii.
  • Samopoznanie: Dla wielu osób z dysleksją rozpoznanie tego zaburzenia stanowi punkt zwrotny w ich życiu. Pozwala im zrozumieć, że ich trudności nie wynikają z lenistwa czy braku inteligencji, ale mają konkretną przyczynę neurologiczną.

Proces diagnozy dysleksji

Proces diagnozy dysleksji jest wieloetapowy i wymaga interdyscyplinarnego podejścia.

W Senso Senso zapewniamy wszystkich potrzebnych specjalistów w jednym miejscu w dogodnej lokalizacji na warszawskim Mokotowie.

Proces diagnozy zaczynamy zawsze od konsultacji z rodzicami.

Na tym etapie zbierane są informacje na temat historii rozwoju dziecka, ewentualnych problemów w okresie niemowlęcym i wczesnego dzieciństwa, rodzinnego występowania problemów z czytaniem, a także obserwacji specjalistów i nauczycieli dotyczących trudności dziecka w szkole.

Drugim etapem jest obserwacja ucznia.

Pedagog lub psycholog diagnozujący, obserwuje zachowanie ucznia podczas wykonywania zadań szkolnych, zwłaszcza podczas czytania i pisania, aby zidentyfikować ewentualne trudności.

Kolejnym kluczowym elementem diagnozy ryzyka dysleksji lub dysleksji są testy.

Podczas diagnozy wykorzystujemy:

  • Baterie testów Stanford – Binet 5 – przeprowadzane, aby ocenić ogólny poziom inteligencji ucznia oraz wykluczyć inne przyczyny trudności w nauce, np. związane z normą intelektualną
  • Testy diagnostyczne dotyczące czytania i pisania – Bateria Metod Diagnozy Przyczyn Niepowodzeń Szkolnych; są to specjalistyczne narzędzia, które oceniają zdolności dekodowania tekstów, rozumienia czytanego tekstu, szybkość czytania oraz umiejętności pisania.
  • Testy percepcji słuchowej: Mogą być przeprowadzane, by sprawdzić, czy uczniowi nie sprawia trudności rozróżnianie podobnie brzmiących dźwięków.
  • Analiza próbek pisemnych: Sprawdzenie, czy uczniowie teksty zawierają charakterystyczne dla dysleksji błędy ortograficzne lub błędy w pisowni.
  • Inne testy: Mogą być przeprowadzone dodatkowe badania, takie jak testy funkcji wzrokowych, jeżeli istnieją podejrzenia co do innych problemów zdrowotnych wpływających na proces czytania.

Ostatnim elementem diagnozy dysleksji są wnioski i rekomendacje.

Po analizie wszystkich zgromadzonych danych specjalista dokonuje oceny, czy istnieją podstawy do postawienia diagnozy dysleksji, i przedstawia rekomendacje dotyczące dalszej terapii oraz ewentualnych dostosowań w nauczaniu. Są one zawsze przekazywane Państwu w formie pisemnych zaleceń dla placówki edukacyjnej, oraz ogólnych wniosków i przebiegu badania, podczas spotkania, na którym diagnosta omawia je wraz z Państwem.

W wyniku przeprowadzonej diagnozy terapeuta pedagogiczny opracowuje plan terapeutyczny.

Dla uczniów zdiagnozowanych pod kątem dysleksji tworzy się indywidualny plan wsparcia, który może zawierać specjalistyczne zajęcia terapeutyczne , dostosowania w szkole, wsparcie dla rodziców oraz wskazówki dla nauczycieli.

Katarzyna Król

Diagnosta pedagogiczny, Pedagog specjalny, Terapeutka dzieci z zaburzeniami komunikacji pisemnej.

O swojej pracy: „ Każde dziecko ma wrodzony potencjał. Nie każdy jednak potrafi go odkryć i wykorzystać. Wspieranie mocnych stron dziecka, pozwala na poprowadzenie go do sukcesu, poprzez pokazanie mu jak wiele rozumie, wie i potrafi.”