Wstęp
Witamy na blogu poradni Senso Senso, miejscu, gdzie dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem dotyczącym różnych aspektów zdrowia psychicznego.
Kontynuujemy serię artykułów poświęconą jednemu z często niezrozumiałych i źle diagnozowanych zaburzeń – ADHD, czyli zespołu nadpobudliwości psychoruchowej.
Celem tej serii jest rozwianie mitów, dostarczenie rzetelnych informacji i wsparcie zarówno osób dotkniętych tym zaburzeniem, jak i ich bliskich.
Dzisiaj odpowiadamy na pytanie:
Jak funkcjonuje pamięć i uwaga u dzieci z ADHD?
U dzieci z ADHD pamięć i uwaga są często zaburzone, co ma wpływ na ich funkcjonowanie w różnych obszarach życia, w tym w szkole. Oto, jak mogą one działać u dzieci z ADHD.
- Uwaga i koncentracja:
- dzieci z ADHD mają problem z utrzymaniem uwagi, z koncentrowaniem się na jednym zadaniu przez dłuższy czas,
- są bardzo wrażliwe na bodźce zewnętrzne, przez co bardzo łatwo się rozpraszają,
- mają problem z przełączaniem uwagi między różnymi zadaniami.
- Pamięć robocza:
- dzieci z ADHD mają często osłabioną pamięć roboczą (tak kluczową dla uczenia się i wykonywania zadań), czyli występują u nich trudności z trzymaniem informacji w pamięci przez wystarczająco długi czas, aby mogły je przetworzyć i zapamiętać, co może wpływać na zdolność do nauki nowych informacji,
- problemy z pamięcią roboczą mogą prowadzić do trudności w organizacji, planowaniu i wykonaniu sekwencyjnych zadań (czyli zapamiętywaniu kolejności wydarzeń lub instrukcji).
- Pamięć długotrwała:
- dzieci z ADHD mogą mieć problem z przekazywaniem informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej, co oznacza, że informacje są dla nich trudniejsze do zapamiętania,
- wydobycie informacji już przyswojonych z pamięci długotrwałej może być utrudnione, co sprawia, że dzieci mogą mieć problemy z przypominaniem sobie wcześniej nauczonych informacji i umiejętności.
- Pamięć proceduralna:
- dzieci z ADHD mają trudności z nauką umiejętności, mogą u nich występować problemy z automatyzacją i wykonywaniem sekwencyjnych zadań, jak np. wiązanie sznurowadła.
- Planowanie i organizacja:
- dzieci z ADHD mogą mieć trudności z planowaniem, organizacją i oceną priorytetów w zadaniach,
- z powodu impulsywności brakuje im zdolności do przemyślenia i oceny konsekwencji przed działaniem.
- Samokontrola i samoregulacja:
- dzieci z ADHD często mają problem z kontrolowaniem swoich emocji, impulsów i zachowania,
- mają problem z odpowiednim do danej sytuacji dostosowaniem swojego zachowania.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Państwa źródłem cennych informacji na temat ADHD.
Diagnozowanie i leczenie tego zaburzenia wymaga kompleksowego podejścia i współpracy wielu specjalistów. W Senso Senso świadczymy kompleksowe wsparcie w zakresie diagnozowania i leczenia ADHD.
—
Zastanawiasz się czy Ty lub ktoś w Twojej rodzinie może cierpieć na zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)?
Zadbaj o diagnozę ADHD oraz profesjonalną terapię ADHD w Senso Senso.
—
Spis powiązanych artykułów
- Czym jest ADHD?
- Po czym poznam, że moje dziecko ma ADHD?
- Jak diagnozujemy ADHD?
- Czy dziecko jest niegrzeczne czy po prostu niezdiagnozowane pod kątem ADHD?
- Jakie są główne trudności dzieci z adhd?
- Jakie problemy w szkole mają dzieci z ADHD?
- Jak funkcjonuje pamięć i uwaga u dzieci z ADHD?
- Jak pracować w szkole z uczniem z ADHD?
- Jak rodzic może pomóc swojemu dziecku z ADHD w szkole?