Zaznacz stronę
diagnoza adhd

Wstęp

Witamy na blogu poradni Senso Senso, miejscu, gdzie dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem dotyczącym różnych aspektów zdrowia psychicznego. 

Kontynuujemy serię artykułów poświęconą jednemu z często niezrozumiałych i źle diagnozowanych zaburzeń – ADHD, czyli zespołu nadpobudliwości psychoruchowej. 

Celem tej serii jest rozwianie mitów, dostarczenie rzetelnych informacji i wsparcie zarówno osób dotkniętych tym zaburzeniem, jak i ich bliskich.

Dzisiaj odpowiadamy na pytanie:

Jak funkcjonuje pamięć i uwaga u dzieci z ADHD?

U dzieci z ADHD pamięć i uwaga są często zaburzone, co ma wpływ na ich funkcjonowanie w różnych obszarach życia, w tym w szkole. Oto, jak mogą one działać u dzieci z ADHD.

  1. Uwaga i koncentracja:
  • dzieci z ADHD mają problem z  utrzymaniem uwagi, z koncentrowaniem się na jednym zadaniu przez dłuższy czas,
  • są bardzo wrażliwe na bodźce zewnętrzne, przez co bardzo łatwo się rozpraszają,
  • mają problem z przełączaniem uwagi między różnymi zadaniami.
  1. Pamięć robocza:
  • dzieci z ADHD mają często osłabioną pamięć roboczą (tak kluczową dla uczenia się i wykonywania zadań), czyli występują u nich  trudności z  trzymaniem informacji w pamięci przez wystarczająco długi czas, aby mogły je przetworzyć i zapamiętać, co może wpływać na zdolność do nauki nowych informacji,
  • problemy z pamięcią roboczą mogą prowadzić do trudności w organizacji, planowaniu i wykonaniu sekwencyjnych zadań (czyli zapamiętywaniu kolejności wydarzeń lub instrukcji).
  1. Pamięć długotrwała:
  • dzieci z ADHD mogą mieć problem z przekazywaniem informacji z pamięci krótkotrwałej do długotrwałej, co oznacza, że informacje są dla nich trudniejsze do zapamiętania,
  • wydobycie informacji już przyswojonych z pamięci długotrwałej może być utrudnione, co sprawia, że dzieci mogą mieć problemy z przypominaniem sobie wcześniej nauczonych informacji i umiejętności.
  1. Pamięć proceduralna:
  • dzieci z ADHD mają trudności z nauką umiejętności, mogą u nich występować problemy z automatyzacją i wykonywaniem sekwencyjnych zadań, jak np. wiązanie sznurowadła.
  1. Planowanie i organizacja:
  • dzieci z ADHD mogą mieć trudności z planowaniem, organizacją i oceną priorytetów w zadaniach,
  • z powodu impulsywności brakuje im zdolności do przemyślenia i oceny konsekwencji przed działaniem.
  1. Samokontrola i samoregulacja:
  • dzieci z ADHD często mają problem z kontrolowaniem swoich emocji, impulsów i zachowania,
  • mają problem z odpowiednim do danej sytuacji dostosowaniem swojego zachowania.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Państwa źródłem cennych informacji na temat ADHD.

Diagnozowanie i leczenie tego zaburzenia wymaga kompleksowego podejścia i współpracy wielu specjalistów. W Senso Senso świadczymy kompleksowe wsparcie w zakresie diagnozowania i leczenia ADHD.

Zastanawiasz się czy Ty lub ktoś w Twojej rodzinie może cierpieć na zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)?
Zadbaj o diagnozę ADHD oraz profesjonalną terapię ADHD w Senso Senso.

Spis powiązanych artykułów

  1. Czym jest ADHD?
  2. Po czym poznam, że moje dziecko ma ADHD? 
  3. Jak diagnozujemy ADHD?
  4. Czy dziecko jest niegrzeczne czy po prostu niezdiagnozowane pod kątem ADHD?
  5. Jakie są główne trudności dzieci z adhd?
  6. Jakie problemy w szkole mają dzieci z ADHD?
  7. Jak funkcjonuje pamięć i uwaga u dzieci z ADHD?
  8. Jak pracować w szkole z uczniem z ADHD?
  9. Jak rodzic może pomóc swojemu dziecku z ADHD w szkole?

Autor: Malwina

2023-11-16

Dieta sensoryczna Skąd wziął się termin "dieta sensoryczna"? Pojęcie „dieta sensoryczna” (sensory diet) został...

Spektrum Autyzmu u dziewczynek

Spektrum Autyzmu u dziewczynek

Słowem wstępu  W latach siedemdziesiątych XX. w. brytyjska psychiatra Lorna Wing stwierdziła, że jeśli dziecko...