Wstęp
Witamy na blogu poradni Senso Senso, miejscu, gdzie dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem dotyczącym różnych aspektów zdrowia psychicznego.
Rozpoczynamy serię artykułów poświęconą jednemu z często niezrozumiałych i źle diagnozowanych zaburzeń – ADHD, czyli zespołu nadpobudliwości psychoruchowej.
Celem tej serii jest rozwianie mitów, dostarczenie rzetelnych informacji i wsparcie zarówno osób dotkniętych tym zaburzeniem, jak i ich bliskich.
W drugi artykule skupimy się na rozpoznaniu ADHD.
Po czym poznam, że moje dziecko ma ADHD?
Rozpoznanie ADHD u dziecka może być trudne, ponieważ wiele objawów tego zaburzenia może występować również w innych stanach i okresach rozwojowych.
Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w zidentyfikowaniu u Twojego dziecka potencjalnych objawów ADHD. Można je podzielić na trzy kategorie.
- Zaburzenia uwagi:
- trudności z koncentracją ÷ dziecko może mieć problem ze skupieniem uwagi na jednym zadaniu, przy jego wykonywaniu nie dbać o szczegóły, sprawiać wrażenie, jakby nie słuchało, co się do niego mówi, być rozkojarzone, przez co popełnia błędy, łatwo rozpraszać się pod wpływem zewnętrznych bodźców,
- zapominalstwo ÷ dziecko może często zapominać o zadaniach i czynnościach, które powinno wykonać (np. odrabianie lekcji), być roztargnione, gubić przedmioty i zapominać, gdzie je zostawiło.
- Hiperaktywność:
- nieumiejętność siedzenia w jednym miejscu ÷ dziecko może być niezdolne do usiedzenia w jednym miejscu, np. w ławce szkolnej wierci się, chodzi po klasie, zachowuje się niestosownie do okoliczności,
- nadmierna gadatliwość ÷ dziecko może nie być w stanie powstrzymać się od mówienia, mówić nadmiernie dużo i często przerywać innym,
- niepokój i nadruchliwość ÷ dziecko może być w ciągłym ruchu, biegać, wdrapywać się na przedmioty, podczas zabawy jest głośne, a odpoczynek w ciszy i spokoju sprawia mu trudności, ma problemy z kontynuowaniem rozpoczętych zadań i zarzuca ich wykonanie , jego aktywność jest chaotyczna, nie służy określonemu celowi.
- Impulsywność:
- brak cierpliwości ÷ dziecko podczas zadań i zabaw grupowych może mieć problem z oczekiwaniem na swoją kolej, często może przerywać lub przeszkadzać innym, chce skupiać uwagę na sobie,
- problem z oceną ryzyka ÷ dziecko może podejmować działania bez myślenia o konsekwencjach,
- nagłe wybuchy gniewu ÷ dziecko może mieć trudności z kontrolowaniem emocji, wyrażać je często bez zastanowienia.
Rozpoznanie ADHD może być skomplikowane, ponieważ wiele z tych objawów można pomylić z normalnym zachowaniem dziecka lub z innymi zaburzeniami. Warto więc dodatkowo zwrócić uwagę na to, że:
- objawy te muszą występować w różnych środowiskach, takich jak szkoła, dom, czy środowisko rówieśnicze,
- objawy powinny trwać przez co najmniej sześć miesięcy i być nieadekwatne do wieku dziecka,
- trudności powinny występować przed 12. rokiem życia, nawet jeśli zostały zidentyfikowane później.
—
Zastanawiasz się czy Ty lub ktoś w Twojej rodzinie może cierpieć na zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD)?
Zadbaj o diagnozę ADHD oraz profesjonalną terapię ADHD w Senso Senso.
—
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Państwa źródłem cennych informacji na temat ADHD.
Diagnozowanie i leczenie tego zaburzenia wymaga kompleksowego podejścia i współpracy wielu specjalistów. Zapraszamy do kolejnego artykułu dotyczącego klinicznego diagnozowanie ADHD.
Zachęcamy do śledzenia naszego bloga, gdzie w kolejnych artykułach będziemy zgłębiać różne aspekty ADHD, odpowiadać na pytania i rozwiewać wątpliwości.
Jeśli mają Państwo pytania lub potrzebują wsparcia, poradnia Senso Senso jest zawsze do Państwa dyspozycji.
Spis powiązanych artykułów
- Czym jest ADHD?
- Po czym poznam, że moje dziecko ma ADHD?
- Jak diagnozujemy ADHD?
- Czy dziecko jest niegrzeczne czy po prostu niezdiagnozowane pod kątem ADHD?
- Jakie są główne trudności dzieci z adhd?
- Jakie problemy w szkole mają dzieci z ADHD?
- Jak funkcjonuje pamięć i uwaga u dzieci z ADHD?
- Jak pracować w szkole z uczniem z ADHD?
- Jak rodzic może pomóc swojemu dziecku z ADHD w szkole?