Zaznacz stronę

Testy psychologiczne

Testy psychologiczne to narzędzia diagnostyczne używane przez psychologów do oceny różnych aspektów funkcjonowania psychicznego jednostki. Obejmują one szeroki zakres metod, takich jak kwestionariusze, testy projektive, skale ocen i testy wykonaniowe. Celem tych testów jest uzyskanie obiektywnych, mierzalnych danych na temat cech osobowości, zdolności poznawczych, emocji, zachowań oraz innych aspektów psychologicznych.

Centrum Wspomagania Rozwoju korzysta wyłącznie ze standaryzowanych i aktualnych testów psychometrycznych do diagnozy:

  • Spektrum Autyzmu
  • ADHD
  • Diagnozy intelektu
  • Diagnozy osobowości i temperamentu

Testy diagnostyczne dostępne w Centrum wspomagania Rozwoju Senso Senso

ADOS 2 - Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu

 ADOS-2 jest częściowo ustrukturyzowanym i standaryzowanym narzędziem obserwacyjnym, używanym do diagnozowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD). Służy zarówno w procesie diagnostycznym, jak i w badaniach naukowych. Jest także przydatny do oceny zmian w funkcjonowaniu osób z ASD, które mogą wynikać z upływu czasu lub zastosowanych interwencji.

ADIR-R - Wywiad do Diagnozy Autyzmu

Wywiad do Diagnozy Autyzmu – Wersja zrewidowana (ADI-R) to rozbudowane narzędzie służące do zbierania informacji niezbędnych do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu. ADI-R jest szeroko uznawanym i powszechnie stosowanym na całym świecie elementem złotego standardu w diagnozowaniu ASD. Często jest wykorzystywany w połączeniu z ADOS-2.

MMPI®-2 – Minnesocki Wielowymiarowy Inwentarz Osobowości®-2

MMPI®-2 jest samoopisowym kwestionariuszem osobowości. MMPI®-2 stosuje się przede wszystkim w diagnozie klinicznej do oceny osobowości i zaburzeń psychicznych. Znajduje on także zastosowanie w obszarach nieklinicznych (przesiewowe badania kandydatów do pracy, rekrutacja na studia, pobór wojskowy).

ASRS - Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu

ASRS® obejmuje szeroki zakres zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym problemy komunikacyjne, deficyty uwagi oraz trudności w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi. Uwzględnia również kryteria diagnostyczne ASD według DSM-IV-TR. Jest zaprojektowany do oceny zachowań związanych z ASD, a także pozwala diagnozować deficyty uwagi, które nie są uwzględnione w głównych osiach diagnostycznych klasyfikacji DSM.

DIVA-5 - samoopisowy kwestionariusz do pomiaru cech ADHD u osób dorosłych

DIVA-5 to ustrukturyzowany wywiad stosowany w procesie diagnostycznym ADHD u osób dorosłych. Mogą z niego korzystać zarówno psycholodzy, jak i psychiatrzy. Wywiad opiera się o kryteria DSM-5. W celu prawidłowego przeprowadzania wywiadu DIVA-5 wymagane są umiejętności przeprowadzania wywiadów psychologicznych/psychiatrycznych, a także wiedza na temat ADHD, w szczególności u osób dorosłych.  

Skala Inteligencji Stanford-Binet 5 (SB5)

SB5 to indywidualnie przeprowadzany test, powszechnie stosowany na świecie do oceny inteligencji i zdolności poznawczych, zarówno w populacji ogólnej, jak i w grupach specjalnych. Przeznaczony jest dla osób w wieku od 2 lat do 69 lat i 11 miesięcy, w tym także dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Pełna skala IQ zawiera 10 podskal, natomiast skala skrócona składa się z dwóch testów: Serie/Matryce oraz Słownik. Skala skrócona SB5 jest używana m.in. w badaniach neuropsychologicznych, gdzie stosuje się dodatkowe baterie testów, aby uzupełnić pomiar wykonany z SB5. Test opiera się na najnowszej teorii inteligencji CHC.

Niewerbalna skala IQ obejmuje pięć niewerbalnych podskal, które badają każdy z pięciu czynników poznawczych (Rozumowanie płynne, Wiedza, Rozumowanie ilościowe, Przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne, Pamięć robocza). Jest używana do diagnozy osób słabosłyszących, z zaburzeniami komunikacyjnymi, autyzmem, trudnościami w nauce, poważnymi uszkodzeniami mózgu, ograniczoną znajomością języka polskiego z powodu pochodzenia, oraz w przypadkach afazji lub udaru wpływających na zdolności językowe.

Werbalna skala IQ składa się z pięciu werbalnych podskal odpowiadających pięciu czynnikom poznawczym i jest stosowana zarówno w pełnej skali, jak i w badaniach specjalnych, np. osób z osłabionym wzrokiem czy niepełnosprawnością ruchową.

Czas przeprowadzenia testu SB5 wynosi od 15 do 90 minut, w zależności od używanej skali i wieku pacjenta. Pełna skala IQ zazwyczaj trwa od 45 do 90 minut, natomiast skala skrócona od 15 do 20 minut.

Wyniki testu SB5 przedstawiane są jako wechslerowskie ilorazy inteligencji (M=100, SD=15) i obejmują iloraz ogólny, iloraz werbalny, iloraz niewerbalny, wyniki poszczególnych czynników oraz wiek umysłowy. Test jest używany na całym świecie tam, gdzie istnieje podejrzenie nietypowego rozwoju pacjenta (w grupach specjalnych, zaburzeniach neurorozwojowych, wybitnych uzdolnieniach) i jest jedynym precyzyjnie różnicującym stopnie niepełnosprawności intelektualnej. Normy dla znaczącej niepełnosprawności intelektualnej są zawarte w Podręczniku interpretacyjnym SB5.

Polska wersja testu to pełna adaptacja najnowszej wersji oryginału, z normami opracowanymi na podstawie badań ogólnopolskich. Test został pozytywnie oceniony przez Komisję ds. Testów Psychologicznych Polskiej Akademii Nauk, rekomendowany przez Konsultanta Krajowego i Konsultantów Wojewódzkich Psychologii Klinicznej, a także znajduje się w wykazie narzędzi diagnostycznych Ministra Zdrowia.

NEO-FFI - Inwentarz Osobowości NEO-FFI

Kwestionariusz do diagnozy cech osobowości uwzględnionych w popularnym modelu pięcioczynnikowym, określanym jako model Wielkiej Piątki. Wyniki pozwalają na pełny opis osobowości badanego i ostrożne prognozowanie jego możliwości adaptacyjnych do środowiska szkolnego lub zawodowego; autorzy adaptacji szczególnie jednak polecają to narzędzie do celów badań naukowych.

SCID-5-PD - Ustrukturalizowany Wywiad Kliniczny do Badania Zaburzeń Osobowości według DSM-5®

SCID-5-PD jest półustrukturalizowanym wywiadem diagnostycznym dla klinicystów i badaczy przeznaczonym do diagnozy dziesięciu zaburzeń osobowości (wiązki A, B i C) uwzględnionych w DSM-5®, a także innego określonego zaburzenia osobowości. Jest zaktualizowaną wersją SCID-II. SCID-5-PD zawiera Przesiewowy Kwestionariusz Osobowości  SCID-5-SPQ, przydatne narzędzie samoopisowe dla pacjentów lub badanych.

PSS-10 - Skala Odczuwanego Stresu

Narzędzie jest częścią zbioru NPSR. Służy do oceny natężenia stresu związanego z własną sytuacja życiową na przestrzeni ostatniego miesiąca. Skala przeznaczona jest głównie do celów badawczych, może znaleźć zastosowanie w praktyce, w badaniach przesiewowych, profilaktycznych, w ocenie efektywności oddziaływań terapeutycznych.

PTS - Kwestionariusz Temperamentu PTS

Kwestionariusz do diagnozy temperamentu opisywanego zgodnie z koncepcją Pawłowa, będący nową wersją narzędzia znanego jako Kwestionariusz Temperamentu (KT) Strelaua. Stosowany do celów badawczych i praktycznych szczególnie w poradnictwie zawodowym (selekcja) i wychowawczym; pozwala zwłaszcza na prognozowanie funkcjonowania badanych w sytuacjach trudnych.

TKR - Test Kompetencji Rodzicielskich

TKR przeznaczony jest do pomiaru kompetencji rodzicielskich rozumianych jako dyspozycje rodziców warunkujące stosowanie przez nich takich sposobów postępowania z dzieckiem, które sprzyjają jego rozwojowi. Przeznaczony jest także do oceny tendencji rodziców do popełniania czterech rodzajów błędów wychowawczych. Ma służyć do badania zarówno aktualnych, jak i potencjalnych rodziców.

KKS - Kwestionariusz Kompetencji Społecznych

KKS służy do oceny kompetencji społecznych rozumianych jako nabyte umiejętności warunkujące efektywność funkcjonowania człowieka w różnych sytuacjach społecznych. Może być stosowany zarówno do celów badań naukowych, jak i – w charakterze narzędzia pomocniczego – w praktyce diagnostycznej (poradnictwo kliniczne, doradztwo zawodowe) i w celach selekcyjnych.

MSEI - Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny

Kwestionariusz do badania samooceny ogólnej i szczegółowej. Dobrze udokumentowana trafność teoretyczna sprzyja wykorzystywaniu narzędzia w badaniach naukowych. Kwestionariusz może być również stosowany w diagnozie indywidualnej uwzględniającej nie tylko ocenę wyniku na tle innych osób, lecz także analizę wewnętrznego zróżnicowania samooceny.

DINEMO - Dwuwymiarowy Inwentarz Inteligencji Emocjonalnej

Dwuwymiarowy Inwentarz Inteligencji Emocjonalnej  przeznaczony jest do pomiaru podstawowych komponentów inteligencji emocjonalnej. Stosowany przede wszystkim do celów badań naukowych, a w ograniczonym zakresie do diagnozy indywidualnej.

MOXO - komputerowy test do pomiaru komponentów ADHD

Test MOXO to komputerowy test uwagi, zaprojektowany specjalnie do oceny i diagnozy ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Jest narzędziem stosowanym zarówno w klinikach, jak i w badaniach naukowych do mierzenia różnych aspektów uwagi, kontroli impulsów, synchronizacji oraz hiperaktywności.

CONERS 3 - Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących

Conners 3® służy do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących. Diagnoza obejmuje różne obszary funkcjonowania dziecka, umożliwiając analizę profilową i dostrzeżenie indywidualnej specyfiki problemów. Może służyć do badań przesiewowych oraz badań służących dopasowaniu programu terapii do potrzeb dziecka, śledzenia postępów terapii i modyfikowania jej w razie potrzeby. Pozwala na określenie prawdopodobieństwa występowania ADHD.

Zastosowanie Testów

O zastosowniu poszczególnych narzedzi psychometrycznych zawsze decyduje specjalista przeprowadzający proces terapii lub diagnozy. W szczególnych przypadkach realizujemy konkretne badania na zyczenie pajenta, w celu zwiększenia jego świadomości odnosnie swojego potencjału, przyczyn trudnosci lub predyspozycji.

Przed dokonaniem badań testowych wymagana jest konsultacja z psychologiem

Konsultacja psychologiczna w Senso Senso

KONSULTACJA INDYWIDUALNA

Czas trwania konsultacji: 50 minut

Cena: 210 zł

 

Ważne informacje: Na konsultację z psychologiem dobrze jest zabrać wszelkiego rodzaju dokumentacje diagnostyczną, opinie od pedagoga, psychologa lub wychowawcy szkolnego (w przypadku dzieci i młodzieży) oraz opis i zalecenia jeśli pacjent jest pod opieka innych specjalistów.

W przypadku konsultacji dotyczących dzieci oraz młodzieży do 16 roku życia, na pierwsze spotkanie konsultacyjne z psychologiem, zapraszani są sami rodzice lub opiekunowie dziecka.

W przypadku konsultacji przed terapią rodzin zaleca się udział wszystkich pełnoletnich (lub młodzieży powyżej 16 rż) członków rodziny, uwzględnianych w procesie terapeutycznym.

Na konsultacji par, obecni musza być obydwoje partnerzy.

Poznaj naszą prowadzącą

Malwina Szymańska – Gryckiewicz

Psycholog, Psychoterapeuta